הפורום המשפטי נגד יאיר לפיד: להפסיק את כתיבתו ב"ידיעות אחרונות"

הפורום פנה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בדרישה להורות לעיתון לנתק את קשריו עם יאיר לפיד, לאחר שזה נכנס באופן רשמי למירוץ הפוליטי. "זו תעמולה פסולה ועבירה על חוק מימון מפלגות", נטען

חדשות כיפה אורי פולק 03/05/12 10:22 יא באייר התשעב

הפורום המשפטי נגד יאיר לפיד: להפסיק את כתיבתו ב"ידיעות אחרונות"
ליעד כהן, צילום: ליעד כהן

הפורום המשפטי פנה היום (ה') ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופטת מרים נאור, בדרישה להורות לעיתון "ידיעות אחרונות" לנתק את קשריו עם יאיר לפיד, זאת מפני שזה נכנס באופן רשמי למירוץ הפוליטי לאחר שרשם את מפלגתו, "עתיד", בימים האחרונים.

לטענת הפורום, התקשרותו של יאיר לפיד עם העיתון "יוצרת חשש ממשי להפרה עקיפה של חוקי הבחירות לכנסת". בפנייה שהעביר הפורום נכתב כי "הטור השבועי משמש את מר לפיד למעשה לפרישת מצעו הפוליטי, הכלכלי והחברתי ולביצוע תעמולת בחירות לטובת מפלגתו, וכל זאת בתשלום של מערכת העיתון ללפיד עצמו. פרסום תעמולה, גם אם היא נעשית במסווה של טור אישי, בעיתון שהוא בעל תפוצה גבוהה בישראל הינו בעל ערך כלכלי משמעותי, תמורתו משלמות מפלגות ומועמדים אחרים סכומים גבוהים ביותר. אך בעניינו של יאיר לפיד פרסום התעמולה כאמור נעשה לא רק שללא תשלום מצדו אלא אף תוך קבלת תמורה מן העיתון המפרסם".

עוד נטען כי הפרסום עצמו נחשב גם כפרסום תרומה על פי חוק מימון מפלגות, שבמקרה זה ניתנת מתאגיד, בניגוד להוראות החוק וגם ערכה עולה על הסכומים המאושרים. עו"ד אביטל צחור, המייצגת את הפורום, ציינה כי "התקשרותו של יאיר לפיד עם עיתון 'ידיעות אחרונות', בה בשעה שהוא מנהל את מסעו הפוליטי לקידום מועמדותו ומפלגתו גם מעל דפי העיתון, יש בה חשש של ממש להפרת הוראות חוק ולהתנהלות שאינה שוויונית ואינה תקינה".

לדבריה, מן הראוי כי בפתחה של תקופת בחירות והתמודדות על קולו של האזרח, "יוקפד על מטרות חוקי הבחירות לשמירה על השוויון בין המתמודדים על דעת הקהל בתהליך הבחירות, ועל תקינות המערכה הפוליטית". הפורום המשפטי ביקש מהשופטת נאור להוציא הנחיות מתאימות באשר להמשך התקשרותו של לפיד, בתפקידו החדש, לבין העיתון "ידיעות אחרונות".