העתירות נדחו: אביחי מנדלבליט ימונה ליועץ המשפטי של הממשלה

בג"ץ דחה היום את העתירות שהוגשו נגד מינויו של מנדלבליט לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. מנדלבליט יחל בתפקידו בתחילת החודש

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 18/01/16 17:01 ח בשבט התשעו

העתירות נדחו: אביחי מנדלבליט ימונה ליועץ המשפטי של הממשלה
Emil Salman, צילום: Emil Salman

בתחילת החודש הממשלה אישרה בפה אחד למנות את מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, לתפקיד היועץ המשפטי הבא, תפקיד אותו הוא אמור למלא בשש השנים הבאות. במקביל לאישור הממשלה הוגשו שתי עתירות לבג"ץ נגד המינוי - עתירות של תנועת אומ"ץ והתנועה לאיכות השלטון. שתי העתירות שהוגש נדחו היום, מה שהופך את המינוי של אביחי מנדלבליט למאושר באופן רשמי.

כזכור בעתירת תנועת אומ"ץ, נטען כי "ההחלטה למנות את מנדלבליט לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, על-אף ממצאיו של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לחלקו של מנדלבליט ב'פרשת הרפז', מהווה החלטה החורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות". בנוסף טוענת תנועת אומ"ץ כי הוועדה המקצועית-ציבורית לאיתור מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה, בראשותו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס, "חרגה מסמכותה כשהחליטה להמליץ על מועמד אחד בלבד, על-אף הנחייתה של שרת המשפטים לוועדה, להמליץ על שלושה מועמדים בתום עבודתה".

בעתירה של התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "החלטת הממשלה לאשר את מינויו של ד"ר מנדלבליט מבוססת על שרשרת פגמים בהליך מנהלי שאינו תקין, היות ובהליך המינוי נפלו פגמים רבים הן בדרך התנהלותה של ועדת האיתור, והן בדרך קבלתן של החלטות מנהליות על ידי שרת המשפטים. המלצותיה של ועדת האיתור ניתנו תוך שהיא חורגת מהמנדט אשר ניתן לה".

מנדלבליט, שכיהן בעבר כפרקליט הצבאי הראשי והשתחרר מצה"ל בדרגת אלוף, יחליף בתפקידו את היועץ המשפטי הנוכחי יהודה וינשטיין, שאמור לסיים את תפקידו בסוף החודש הקרוב.

שרת המשפטים איילת שקד, אמרה כי מנדלבליט הוא המינוי הראוי ביותר: "ד"ר מנדלבליט בעל נסיון רב בכל תחומי המשפט. ניסיונו הרב בתור שופט, סנגור צבאי ראשי, פצר ומומחה למשפט בינלאומי מקנה לו יתרון רב לביצוע תפקיד היועמ"ש. מהיכרותי עם ד"ר מנדלבליט אני בטוחה כי הוא יהיה יועץ מקצועי ועצמאי שיאפשר לממשלה לבצע את מדיניותה במסגרת החוק".