הערכה: פינוי היישובים ביו"ש יעלה כ-42 מיליארד שקלים

העיתון "גלובס" מפרסם הערכה על גובה הסכום שיידרש כדי לפנות, חלילה, את היישובים ביהודה ושומרון. הסכום הגבוה, השקול כמעט לתקציב הביטחון השנתי, כלל לא כולל את עלותו הצבאית של הפינוי

חדשות כיפה אורי פולק 11/10/11 14:05 יג בתשרי התשעב

הערכה: פינוי היישובים ביו"ש יעלה כ-42 מיליארד שקלים
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

כמה יעלה פינוי של מרבית היישובים מחוץ לקו הירוק, לא כולל גושי ההתיישבות? העיתון "גלובס" יפרסם הערב (ב') במגזין Gהמוצא לאור על ידו, הערכה כלכלית ראשונה המחשבת את עלות פינויים של 92% מהיישובים הממוקמים מחוץ לקו הירוק - הערכה המתבססת על העמדה הישראלית באשר למשא ומתן עתידי מול הפלסטינים.

ההערכה התבססה על כך שפינוי עתידי לא יכלול את שכונות מזרח ירושלים, 8% משטחי יו"ש ובהם אריאל, מעלה אדומים, אפרת ונוקדים - תוך חילופי שטחים. הנחת היסוד היא כי יפונו 72 ישובים ו-57 ישובים יישארו בשטח ישראל, ובהם 256,500 תושבים. מספר התושבים שיפונו הוא 63,000, להערכת העיתון.

"‏‏אם תתקבל הצעה ישראלית כזו לפינוי 92% מהשטח, יפונו מיו"ש סה"כ 10,500 יחידות דיור, מתוכן 3,500 בבנייה רוויה ועוד 7,000 צמודי קרקע", נטען. על פי החישוב, לפיו ישראל לא תפנה את שכונות ירושלים ואת גושי ההתיישבות, עלות הדיור החלופי לפינוי תעמוד על כ-8 מיליארד שקל בסך הכל. סך כל הפינוי, מבלי לחשב את העלות הצבאית הכרוכה בהוצאתו לפועל של מהלך שכזה, תעמוד על פי ההערכה על כ-42 מיליארד שקלים.

בעיתון העריכו כי במסגרת פינוי עתידי, תקבל כל משפחה כ-4 מיליון שקלים בממוצע, כפיצויים על הנכס אותו הם חלילה יעזבו. העיתון התייחס גם לנחלות החקלאיות ביהודה ושומרון, 1,100 במספר, אשר יובילו לפיצוי העומד על כ-880 מיליון שקלים נוספים עבור בעלי הנחלות. מדובר על כרבע מכלל הנחלות החקלאיות הפנויות כעת בתוך תחומי הקו הירוק.