העליון: לבחון הרחבת עזרת הנשים ברחבת הכותל המערבי

בית המשפט העליון דרש לבחון האם במסגרת העבודות להקמת גשר קבוע לשער המוגרבים, ניתן יהיה להרחיב גם את עזרת הנשים במקום, זאת מבלי לפגוע בסטטוס-קוו

חדשות כיפה אורי פולק 03/04/12 10:53 יא בניסן התשעב

העליון: לבחון הרחבת עזרת הנשים ברחבת הכותל המערבי
Golasso, צילום: Golasso

במסגרת העבודות לבניית גשר מחודש לשעבר המוגרבים בכניסה להר הבית, יתבקשו רשויות התכנון העירוניות בירושלים לבחון את הרחבת עזרת הנשים שברחבת הכותל המערבי - כך קבע היום (ג') בית המשפט העליון בדיון שקיים לגבי עתירה שהוגשה בנושא הרחבת עזרת הנשים.

כבר בשנת 2007 פסק בית המשפט המחוזי בירושלים כי התוכנית לשיפוץ הגשר, הכוללת את הרחבת עזרת הנשים, משנה את הסטטוס-קוו באופן בלתי חוקי ולכן יש להעדיף, לטענת השופטים, הקמת הגשר ללא הרחבת עזרת הנשים במקום.

המדינה והקרן למורשת הכותל המערבי ערערו לבית המשפט העליון על החלטת המחזוי כשהיום החליטה השופטת מרים נאור לקבל חלק מן הערעור ולקבוע כי "ועדת המשנה לערעורים טעתה כאשר סברה שהרחבת עזרת הנשים ירדה מעל הפרק, בעוד שהוועדה המחוזית אישרה אותה בפירוש. ממילא הוועדה לא דנה בנושא ולכן יש להחזיר אותו אליה כדי שתתן את דעתה עליו".

השופטת מרים נאור הדגישה כי כפי שציין בית המשפט לעניינים מינהליים, תכלית התוכנית לא הייתה הרחבת רחבת הכותל לצורכי תפילה אלא החלפת גשר העץ הזמני בגשר קבוע שיאפשר גישה מרחבת הכותל להר הבית.

"עוד יובא בחשבון מן הסתם כי מדובר במקום קדוש המיועד להתייחדות ותפילה, על כל ההשלכות הנובעות מכך כפי שביאר בית המשפט לעניינים מינהליים. יובא בחשבון הסטטוס-קוו הפיזי, ולא רק הסטטוס-קוו הנורמטיבי. מן הסתם יובאו בחשבון גם צורכי הביטחון של המקום: תולדות מתחם הר הבית והכותל, לרבות אירועים שהתרחשו בעקבות נפיצות המקום - ידועות", ציינה השופטת נאור.

היא הוסיפה כי לאחר פסק דינו של בית המשפט לעניינים מינהליים היו "החלטות תכנוניות נוספות שלא כל פרטיהן ידועים לנו, וכי יש הליכים משפטיים שונים. כל זה יילקח מן הסתם בחשבון בהחלטה החדשה". עד לקבלת ההחלטה בוועדה, קבע בית המשפט העליון, לא ייעשו פעולות להרחבת עזרת הנשים, מעבר לפעולות הדרושות להקמת הגשר.