העבודה המוטלת על האדם היא לבנות חיים שלמים

בחיים יש מורכבות, יש צד נגלה לצד נסתר. מערכת המכפלה שנגלתה לאברהם מלמדת אותנו על המציאות בחיים

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 12/11/14 18:06 יט בחשון התשעה

העבודה המוטלת על האדם היא לבנות חיים שלמים
יחצ, צילום: יחצ

"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִיםשְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה: וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן וכו'. אנסה לבאר את משמעות פסוק 'חברון קרית ארבע'. חז"ל מלמדים שמערת שדה המכפלה הייתה כפולה, הייתה כפולה בזוגות - אדם הראשון וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה. מערת המכפלה הייתה גם כפולה בזה שהייתה חדר בתוך חדר, חלק אחד נגלה, וחלק אחד נסתר, כלשון הפסוק "שדה ומערה", שדה הוא החלק הנגלה לעין והמערה היא החלק הנסתר.

בחיים אנו מוצאים את המורכבות בין צד נגלה לצד נסתר, בין צד אובייקטיבי (מוחלט) לסובייקטיבי (יחסי), משפיע (זכר) ומקבל (נקבה). מערת המכפלה מלמדת אותנו על המורכבות והכפילות הזאת בחיים, ובאה לחנך ולהדריך אותנו למציאות עמוקה של חיים. בעולמנו נמצא תמיד את הצד הנגלה שממנו אנו מתרשמים, ממנו אנו נפעלים, קולטים את ההוויה והמציאות. אבל ישנו גם צד יותר עמוק, יותר פנימי, יותר נסתר, שאותו אנו לומדים ומכירים מתוך התבוננות עמוקה באישיותנו ובעולם הסובב אותנו.

המערה הזו שנגלתה לאברהם אבינו וביקש לקבור בה את שרה אימנו, מהווה מבחינתנו "בניין אב" לכל המציאות בחיים. העולם אינו שטוח, העולם בנוי מרבדים רבדים שככל שאנו עוברים עומק אחד ומתוודעים אליו, כך נגלית לנו מציאות חדשה עולם חדש, יצירה חדשה.

לעיתים יחשוב האדם שהחיים ברובד הפשוט והנגלה קל יותר, זמין יותר, פשוט יותר, אך הדברים אינם כן. העולם קורא לנו להתבוננות, למשמעות, להעמקה בחיים הפרטיים והכלליים, ולתפיסת ההוויה בכלל. ככל שאדם נותן תוכן ומשמעות לחייו, כך חייו מלאים באושר רוחני ובאושר נפשי וחייו מלאים יצירה ובניין.

אמנם, האדם המעמיק יותר יש בו לעיתים ממה שאמר החכם מכל אדם "יוסיף דעת יוסף מכאוב", אבל זה בתחילת הדרך, בשלבים הראשונים של הבניין והיצירה הפנימית. האדם בעצם היותו מורכב מגוף ונשמה, מחומר וצורה, צריך לתת מענה ושובע לשני הרבדים האלה בחייו. האדם שיבנה רק את החומר ויזניח את הרוח חייו אינם חיים, אדם שיבנה את הרוח מבלי לתת ביטוי לחומר בחיים ישאר כנשמה ערטילאית אשר אינה נוגעת במציאות. לכן, מערת המכפלה, המערה הכפולה מזכר ונקבה, מלמדת אותנו שצריך לבנות את שני הרבדים האלה בחיים כאשר הם מחוברים יחדיו.

"קריית ארבע היא חברון", קריית ארבע - ארבע יסודות: אש רוח מים ועפר, היא חברון - כאשר האדם מחבר ארבע יסודות האלה הוא מעניק להם חיים רוחניים ואידיאלים רוחניים, אז יש משמעות לחומר כיון שהוא מחובר אל התוכן אל הידיעה, וחייו הם חיים ערכיים ומשמעותיים.

העבודה המוטלת על האדם לבנות חיים שלמים של גוף ונשמה, חומר וצורה, מחוברים ולא מתנגדים ומשלימים זה את זה. מתוך כך יוכל האדם לחיות חיים שלמים, כאברהם ושרה שהיו חטיבה אחת שלימה ומאוחדת.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון