הסתיימה שביתת מטפלות בגוש עציון: שבוע של הפגנות ואלימות מילולית

שבוע של שביתה בלתי מתוכננת במעונות יום בגוש עציון, בדרישה לשיפור תנאי השכר של המטפלות, הסתיימה לאחר הפגנה של תושבים וניסיונות לעצור מטפלות בכניסה לעבודתן באלימות מילולית

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 28/04/14 17:31 כח בניסן התשעד

הסתיימה שביתת מטפלות בגוש עציון: שבוע של הפגנות ואלימות מילולית

בעוד לאחר שבועיים של חופשת הפסח, חזרו הילדים למעונות היום ואפשרו להורים לעבוד ללא הפרעה, כבר שבוע שהורים במועצה האזורית גוש עציון אינם יכולים להגיע לעבודה בעקבות שביתת המטפלות במעונות, זאת לאחר שמשא ומתן בין ההסתדרות לראשי המועצה בנוגע לתנאי שכרן של המטפלות התפוצץ. החל מאיסרו חג פסח שבתו המטפלות בעוד ההורים נאלצים להסתדר עם ילדיהם ויכולתם לעבוד נפגעה. היום (ב'), הסתיימה השביתה לאחר סיכום בין ההסתדרות למועצה, שתאפשר את קיומה של רפורמה במערכת החינוך לגיל הרך בגוש עציון. מדובר ברפורמה של ראש המועצה, דודי פרל, לפיה מעונות היום של המועצה יופרטו וימכרו ליזם פרטי כיוון שאלו הפכו ללא רווחיים.

נציגי המטפלות פנו אל ההסתדרות מתוך חשש כי תנאי עבודתן ייפגעו באופן קריטי, ואלו ניגשו לסייע במאבק. בהסתדרות טענו בפני המועצה האזורית כי ניתן לבצע את המכירה בתנאי חתימה על הסכם קיבוצי שישמור על תנאי השכר של המטפלות, יחד עם ייעול המצב הקיים. עד השעות האחרונות נמנעה המועצה מחתימה על הסכם כזה מאחר שדבר זה עלול להרחיק יזמים פרטיים מקניית המעונות. אנשי ההסתדרות מצידם הודיעו כי כל עוד לא ייחתם הסכם, שביתת המטפלות תימשך.

אמש (א'), לאחר חמישה ימי שביתה בלתי מתוכננת הפגינו עשרות הורים ומטפלות בבניין המועצה האזורית במחאה כנגד השביתה. מנגד ביקשו מנהלות המעונות להעסיק בינתיים מטפלות כך שהמעונות ימשיכו לפעול. בפורום 'כיפה' פורסם כי בגוש עציון מחפשים מטפלות לימים אלו. הבוקר (ב') נרשמו עימותים מילוליים חריפים בין אנשי ההסתדרות אשר ביקשו למנוע ממטפלות להיכנס למעונות היום לעבודה ולמקום אף הוזעקו כוחות משטרה.

גורמים במועצה טענו כי עיקר הבעיה תלויה בדרישות מופרזות של אנשי ההסתדרות אשר יגרמו להתמוטטות המועצה מבחינה כספית. מנגד זעמו תושבים וענו לטענות כי מדובר באחריות של המועצה וכי הם צריכים לפתור את הבעיות שלא על גב הציבור. "אם היו מעלים את המחיר של פינוי האשפה עדיין היו מפנים אותה אבל במקרה הזה החליטו להשבית את הלימודים לזמן בלתי מוגבל", אמרו תושבים ל'כיפה'. "אנחנו יודעים שדוידי פרל מתכוון לטוב אבל עם כל הכבוד זהו תחום שהמועצה לקחה על עצמה והיא צריכה לפתור אותה ללא הפגנות או שביתות בלתי מתוכננות".

התושבים זועמים וטוענים כי בעוד שהמשא ומתן בין ההסתדרות למועצה התקיימה במשך חצי שנה, הם לא עודכנו עד הרגע האחרון, וכך השביתה הונחתה עליהם בהפתעה גמורה. עוד הם טוענים כי במהלך בלתי מובן נמנעו במועצה מלפנות לבית הדין לעבודה במשך השבוע, כך שייתכן ויש דברים בגו ככל שמדובר בטענות המטפלות וההסתדרות.

הבוקר (ב'), נפגשו שוב נציגי המטפלות וגורמים בהסתדרות עם ראש המועצה דוידי פרל והגיעו להבנות בין הצדדים. על פי ההסכמים, החל ממחר תחזורנה המטפלות לעבודה במעונות היום בגוש עציון ואילו המועצה תוכל לבצע את הפרטת המעונות.

בשעות הצהריים של יום שני הסתיימה השביתה במעונות היום בגוש עציון. "חתמנו על הסכם אשר מביא בשורה גם למטפלות וגם להורים", אמר ראש המועצה דוידי פרל. "זו תקופה שהמתנ"ס מנהל משא ומתן עם המטפלות למען שיפור תנאי עבודתן, וזאת למרות שתנאי השכר שלהן גבוהה בכ-15% משאר המטפלות בארץ".

"לצערי המטפלות, בגיבוי ההסתדרות, היו נחושות לקיים שביתה בכל מחיר ולכן כל הצעה שלנו נדחתה ללא כל סיבה", האשים פרל את המטפלות באחריות לשביתה. "בכל פעם שהגענו לעמק השווה נציגי ההסתדרות חזרו בהם".

פרל ציין כי מנהלות המעונות והמטפלות שלא שבתו "הפגינו חוסן בלתי רגיל ומרבית המעונות פעלו למרות השביתה, דבר שגרם לנציגי ההסתדרות להתחיל לרדת מהעץ הגבוה ולקבל את הצעותינו". סיכום השכר יאפשר כאמור גם להפריט את המוסדות וגם לא יפגע בשכר המטפלות. בין היתר סוכם כי המטפלות תקבלנה קרן השתלמות מלאה לאחר שנת עבודה.

על פי התכנון בסוף השנה יועברו המעונות למפעיל חיצוני אשר יזכה במכרז. יש לומר כי למרות שמדובר בהפרטה, המפעיל יחויב לוועדת חינוך ותכנים אשר תוקף ולמועצה תהיה הזכות לסיים את ההתקשרות ככל שתראה לנכון במנגנון מוסכם.