הסתה בבצלאל? נתניהו עם חבל תלייה

אין גבול לחופש האומנותי כשמדובר בנתניהו: האקדמיה לאומנות בצלאל מציגה מציגה תמונות של ראש הממשלה עם חבל תלייה במסדרונות האקדמיה. מתגובת בצלאל עולה כי לא ברור להם עדיין האם מדובר בתרגיל במסגרת הקורס, או בהתבטאות אישית של סטודנט

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 12/12/16 16:35 יב בכסלו התשעז

הסתה בבצלאל? נתניהו עם חבל תלייה
מתוך עמוד הפייסבוק של אלי חזן, צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אלי חזן

אלי חזן, מנהל אגף קשרי חוץ של הליכוד חשף בעמוד הפייסבוק שלו כי באקדמיה לאומנות ועיצוב "בצלאל" בירושלים מוצגת תערוכה בת 21 תמונות בהם מוצג ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חבל תלייה.

"זה מה שמוצג נכון לאתמול בלילה בבצלאל - אקדמיה לאמנות ולעיצוב בירושלים. זה מוצג כאמנות, כן?" כתב חזן. "החליפו את השם ואת התמונה ושימו במקום נציג שמאל וזה יוצג בהתיישבות. זה יוצג כהסתה, כן? עלובים".

חזן סיפר כיצד נחשף לנושא "אתמול בלילה חבר קרוב מתקשר אלי ואומר לי שהוא באקדמיה בצלאל בין קומה 8 לקומה 9. הוא רואה 20 תמונות כאלו בגודל A4 במקבץ ובאמצע תמונה כזאת בגודל A3. ביקשתי ממנו שיצלם זאת כי לא האמנתי אז הנה זה לפניכם".

מתגובת בצלאל עולה כי עדיין לא ברור אם מדובר ביוזמה פרטית של תלמיד או מיצג במסגרת המכללה: "בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם.

העבודה תלויה בחדר מדרגות מורכבת מהדימוי המדובר, המופיע מספר פעמים מסביב לצילום דוקומנטרי של כרזות הסתה נגד ראש הממשלה רבין. לצד העבודה תלוי דף ובו כתוב: "קוראים לזה הסתה.."

עדיין לא ברור, ואנו מבררים, האם מדובר בתרגיל במסגרת קורס או בהתבטאות אישית של סטודנט, אולם בכל מקרה מדובר בביטוי פנימי במסגרתה של האקדמיה, כחלק משיח מתמשך בנושאי עיצוב, אמנות ותרבות, לרבות בשאלות של גבולות, שעתוק של דימויים, וזכרון. העבודה, על פניה, מתכתבת עם כמה דימויים מוכרים ובעלי משמעות ומשקל, לרבות זיכרון כרזות ההסתה נגד רבין, והכרזה המפורסמת של הנשיא אובמה עם הכיתוב "הופ". התרגיל, מוצלח יותר או פחות, הוא חלק משיח מקצועי, תלוי על קיר פנימי במדרגות האקדמיה, ואינו מוצג באופן ציבורי או פומבי, אין בו משום הסתה פוליטית וכך הוא צריך להישפט".

שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב (הליכוד) הגיבה לפרסום ואמרה: "חופש האמנות אינו חופש להסתה! זה החל בפסל בכיכר העיר ועכשיו הגיע חבל התלייה. זהו כישרון אמנותי להסית ולרצוח. אם זו היתה תמונה של בוז'י, כבר היו עצורים. אני קוראת לשר החינוך נפתלי בנט ואומרת: הגיע הזמן שגם אתה תציב את הגבול בין אמנות להסתה ותעצור את התקציבים ל'בצלאל'".