"הסיכון של ממשלת הרצוג או רוטציה מאחורינו"

ניתוח של תוצאות המדגמים מלמד לדעתו של אסף ליבוביץ' מהאוניברסיטה העברית כי מחנה הימין והציונות הדתית התגייסו לטובתו של נתניהו מה שפגע באופן חמור בבית היהודי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/03/15 23:35 כו באדר התשעה

"הסיכון של ממשלת הרצוג או רוטציה מאחורינו"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אין ספק שרואים פה התגייסות של מחנה הימין והציונות הדתית לטובת נתניהו, זהו הישג גדול לימין לאור הקמפיין והעמותות כנגד נתניהו", אומר אסף ליבוביץ' דוקטרנט למדעי המדינה מהאונ' העברית ואונ' אריאל. הוא מוסיף, כי להערכתו לאחר ספירת קולות החיילים שבדרך כלל נוטים לימין, הפער יעלה עוד יותר. "אם לליכוד יהיה קשה להרכיב ממשלה, למחנה הציוני זה בלתי אפשרי לחלוטין. אפשר לומר שנתניהו הוא ראש הממשלה, אין רוטציה בינו לבין הרצוג ובטח שלא ממשלת הרצוג, זה מאחורינו. האפשרות הנוספת היחידה היא ממשלת אחדות לאומית במידה וכחלון לא ירצה להצטרף לממשלת ימין צרה", מעריך ליבוביץ'.

לדבריו, הציונות הדתית התגייסה כאמור לסייע לנתניהו. הסקרים שהראו פער גדול לטובת המחנה הציוני עשו אפקט הפוך וגייסו את המחנות לטובת שתי המפלגות הגדולות. "העצרת שהייתה ביום ראשון גייסה את הציונות הדתית לטובת נתניהו, כשהציבור מרגיש מצב חירום ומלחמה הוא מתגייס" אומר ליבוביץ'.

ליבוביץ' מצביע על כך שהציבור בחר בסופו של יום לא לקבל את טענתו של בנט שבית יהודי גדול זה כמו ליכוד גדול והחליט בסופו של דבר להתגייס בהמוניו בכדי לסייע לליכוד. "ברור שבמציאות העכשווית בה הליכוד שווה או אפילו מעט יותר מהמחנה הציוני המומנטום שונה וכחלון יתקשה לבחור בהרצוג מה שלא בטוח היה קורה לו המנדטים האלו היו שייכים לבית היהודי", מעריך ליבוביץ'.

לטענתו, בבית היהודי צריכים לעשות חשבון נפש, "התוצאות מלמדות שאין מקום לשתי מפלגות ימין שפונות ללב הציבור הישראלי. המפלגה חזרה לגודל הבסיסי שלה שהוא ככל הנראה 8 המנדטים של הגרעין הקשה של הציונות הדתית. בנט יצטרך לשאול את עצמו לאור התוצאות האם הוא ממשיך עם הבית היהודי, או שבעצם שהוא והליכוד אולי אותו הדבר ועליהם להתאחד", אומר ליבוביץ'.

הוא מסביר כי הפעם בדומה ל-2009 גם אז הייתה אווירת חירום וגם אז עברו רבים מהציונות הדתית לליכוד. ליבוביץ' מניח שעם פרסום תוצאות האמת יהיה ניתן לראות שבמעוזי הציונות הדתית הליברלית כאפרת, אלקנה וגבעת שמואל הליכוד לקח לפחות מחצית מהקולות ורק במעוזים היותר חרדליים התלבטו בינו לבין יחד.

ליבוביץ' טוען, כי "נתניהו ידע שזה המצב ולכן פנה באופן ישיר למצביעי הבית היהודי שהתגייסו והביאו בסופו של יום את הניצחון לימין כולו".

הוא מצביע על כך, שההפתעה הגדולה של מערכת הבחירות הנוכחית היא דווקא המפלגות הגדולות שהפתיעו וצמחו על חשבונן של מפלגות המרכז והמפלגות הקטנות. "הציבור הראה שהוא לא מעוניין לסכן את קולו למפלגות קטנות ומעדיף להצביע על בטוח", מסביר ליבוביץ'.

לגבי מפלגת יחד, אומר ליבוביץ, שבהנחה שהם אכן לא עוברים את אחוז החסימה, אין ספק שהימין ניצח למרות יחד. "ישי זה פספוס גדול אם הוא היה עובר כבר הייתה ממשלת ימין מוצקה" מציין ליבוביץ' אך אומר שיש להזכיר שלמפלגת יחד הצביעו מגזרים שלא היו מצביעים לשום מפלגה אחרת כמו חב"ד, ברסלב ואנשי עצמה יהודית. לכן לדעתו זה לא פגע בהכרח בציונות הדתית לגמרי. "העובדה שישי הוריד מעט מהבית היהודי זה הרע במעט את מצבו של הימין, אך בצורה פחות משמעותית מכפי שחשבנו לפני הבחירות".

לסיכום אומר ליבוביץ', כי צריך לזכור שהמפלגות הערביות לא באמת נמצאות במשחק של הרכבת הקואליציה ולכן הרצוג יודע שאין לו ממשלה וככל היותר יוצע לו להשתתף בממשלת אחדות וכרגע זה עניין של נתניהו אם באמת ירצה בכך.

"נתניהו היה בקרב חייו, הוא ספג קמפיין שלא זכור בפוליטיקה הישראלית. התקשורת הישראלית שהתגייסה נגדו תצטרך להשלים עם זה שהוא יהיה ראש ממשלה, ככל הנראה נקמן יותר. ניתן להעריך שהוא יחוש שכיוון שהוא לא מתכנן לרוץ שוב וממילא הוא ביחסים גרועים עם אובמה והתקשורת, הוא יחליט שהוא רוצה לשלוט ולא רק להיבחר", טוען ליבוביץ'.