הסופר קניוק ירשם כחסר דת; הרב אבינר: הוא תמיד יהיה יהודי

בית המשפט קיבל את עתירתו של הסופר יורם קניוק שביקש להירשם כחסר דת במרשם האוכלוסין. הרב אבינר: "הוא מבולבל, יהודי תמיד ישאר יהודי"

חדשות כיפה אורי פולק 02/10/11 12:48 ד בתשרי התשעב

הסופר קניוק ירשם כחסר דת; הרב אבינר: הוא תמיד יהיה יהודי
Howcheng-cc-by-sa, צילום: Howcheng-cc-by-sa

בית המשפט המחוזי בתל אביב הכריע בסוף השבוע שעבר כי הסופר יורם קניוק יוכל להרשם במרשם האוכלוסין בישראל כ"חסר דת". מדובר בעתירה שהגיש קניוק כבר לפני למעלה משנה, בבקשה כי משרד הפנים יכיר בבקשתו שלא להשתייך באופן פורמאלי ללאום היהודי.

השופט גדעון גינת פסק בעניין כי "החופש מדת הינו חופש הנגזר מכבוד האדם, המוגן בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לטעמי, לאחר חקיקת חוקי היסוד ובמיוחד חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, אין זה מן הראוי להטיל נטלי הוכחה על המבקש להגדיר עצמו כ'חסר דת', כאשר הסוגיה הינה סוגית הגדרה עצמית מכוח הזכות לכבוד. השאלה היחידה הטעונה הכרה היא האם הוכיח התובע את רצינות כוונותיו. איני רואה צורך להטיל על המבקש נטל מלבד הבאת בקשתו בפני בית המשפט".

קניוק ברך על החלטת בית המשפט וקבע כי מדובר ב"החלטה בעלת משמעות היסטורית". הוא ציין, בתגובה לעיתון "הארץ", כי "בית המשפט נתן לגיטימציה לכל אדם לחיות לפי מצפונו בארץ הזאת, כשהוא קבע שכבוד האדם וחירותו פירושו שאדם יכול להחליט על הגדרתו העצמית ועל זהותו, כך שאני יכול להיות חסר דת אבל יהודי בלאום שלי. אני כל כך מתרגש מזה".

הרב אבינר: אי אפשר לברוח מהיהדות

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים, התייחס להחלטת בית המשפט בשיחה עם כיפה וקבע כי מדובר ב"מעשה זניח ומיותר", שלא צפוי, להערכתו, להביא יהודים רבים להתנערות פורמאלית מהלאום היהודי.

"הוא היה יהודי ונשאר יהודי, אי אפשר לברוח מזה, מפני שהיהדות איננה רק דת - היא בעיקר לאום", קובע הרב אבינר, "זה אחד היסודות המשמעותיים ביהדות, נדבך עקרוני בכל ההבנה של חשיבותו של עם ישראל וערכה של אחדות ישראל. איש אינו יכול להתנער מיהדותו. המעשה הזה לא מעלה ולא מוריד דבר ביחס לכך. לצורך העניין, גם יהודי שמתנצר הוא עדיין יהודי - אמנם לא יהודי טוב, אך עדיין יהודי".

"אנחנו שומרי מצוות מפני שאנחנו יהודים, ולא יהודים מפני שאנחנו שומרי מצוות. זה עיקרון יסודי שחשוב להבין אותו", הוסיף הרב אבינר. לדבריו, המעשה של קניוק נעשה "מתוך בלבול. הוא תינוק שנשבה, כך על פי ההגדרה התלמודית. התקשורת מתייחסת לכך מפני שמדובר בעניין מוזר וחריג. אני חושב שהפסיקה הזאת לא תוביל אזרחים נוספים לעשות זאת, מפני שרוב העם היושב בציון הוא מסורתי ואוהב את יהדותו, גם אם עשרה או מאה אזרחים יחליטו לרשום עצמם אחרת במשרד הפנים, זה לא חשוב".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן