הסוף לכתב רש"י?

פרסום ראשון: משרד החינוך מתכנן השמטתו של כתב רש"י מהבגרויות בתנ"ך. החשש: בוגרי בתי הספר לא ידעו לקרוא כתב רש"י

חדשות כיפה אורי פולק 06/11/11 08:45 ט בחשון התשעב

הסוף לכתב רש"י?
תמרה, GFDL, צילום: תמרה, GFDL

משרד החינוך בוחן ביטול השימוש בכתב רש"י כחלק מבחינות הבגרות בתנ"ך, בבתי הספר בחינוך הדתי והממלכתי - כך נודע לכיפה. החלטתו של משרד החינוך תובא לאישור בראשית השבוע הבא, אך כפי שמסתמן, היא צפויה להתקבל ברוב קולות.

עד כה נבחנו התלמידים הניגשים לבגרות בתנ"ך גם במספר שאלות הדורשות ידיעת כתב רש"י, זאת כדי להרגילם לקריאה והבנה של הכתב הקדום בו נעשה שימוש בפירוש רש"י בחומשים רבים ובעיקר בטקסט הכלול בתלמוד הבבלי והירושלמי. לאורך שנים הלינו מורים רבים לתנ"ך על השימוש שנעשה בבחינות בסוג זה של הכתב, הנתפס בעיני חלק מהמורים כמיותר.

עם זאת, משרד החינוך והפיקוח להוראת התנ"ך בבתי הספר, המשיך להתעקש במשך שנים על המשך הכללתו של כתב רש"י כחלק מבחינות הבגרות. עניין זה הביא תלמידים רבים לתרגול כתב רש"י, כחלק מתוכנית הלימודים הרשמית לבגרות - ובזכותו להבנת סוג הכתב גם בכלל החיבורים התורניים העושים בו שימוש.

גורם במשרד החינוך המשמש גם כמפקח בלימודי התנ"ך, אמר לכיפה כי "השמטתו של כתב רש"י מתוכנית הלימודים ומהבגרויות, עשויה להיות מכה אנושה להיקף התלמידים המכירים את הכתב כיום. בזכות שילובו של כתב רש"י בתוכנית הלימודים, עסקו תלמידים רבים בהבנת הכתב, לימוד שהשריש בהם לא רק את ההבנה הפשוטה של הכתב, כי אם גם את חשיבותו ואת המקורות היהודיים הקדומים העושים בו שימוש". עוד נטען במשרד החינוך כי "השמטתו של הכתב מתוכנית הלימודים, תביא את התלמידים לריחוק גדול אף יותר מהתלמוד הבבלי, שכבר כיום 'סובל' לצערנו מתעדוף נמוך למדיי בתוכניות הלימודים".

במשרד החינוך מסרו בתגובה לכיפה כי ההחלטה טרם התקבלה באופן סופי וכי הנושא יידון במהלך השבוע, לאחר מספר דיונים שיתקיימו בין אנשי המשרד.