הסוכנות ביטלה הסיוע, העולים יאלצו להסתדר בעצמם בליל הסדר

אלפי עולים מאתיופיה יאלצו לבצע את סדר הפסח בעצמם, לאחר שהסוכנות ביטלה סיוע לליל סדר משותף במרכזי הקליטה. הסוכנות היהודית: מעוניינים שהעולים יצאו לדרך עצמאית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/04/15 09:35 יב בניסן התשעה

הסוכנות ביטלה הסיוע, העולים יאלצו להסתדר בעצמם בליל הסדר
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אלפי עולים מאתיופיה במרכזי הקליטה ברחבי הארץ יתקשו לחגוג את ליל הסדר, לאחר שהסוכנות היהודית הודיעה כי לא תעביר כספים לסיוע לטובת עריכת ליל סדר משותף לעולים.

מדובר על כ-5000 עולים שנמצאים ב-17 מרכזי קליטה ברחבי הארץ, שעלו בשנים האחרונות, ועדיין לא התאקלמו באופן מלא בישראל, כך שהעובדה שהסיוע בוטל עלול בהחלט לגרום לכך שהם לא יחגגו את ליל הסדר כלל.

בדברים שהובאו ברשת ב', זעמו פעילים חברתיים על העניין, וטענו כי הסוכנות מונעת מהם את ההתאקלמות. אשטו מקונן, עולה חדש מאתיופיה, אמר "אני רוצה לצאת מעבדות לחירות ומרכז הקליטה זו הכלא שלנו".

מנגד, טוענים בסוכנות היהודית כי לא מדובר במהלך נגד העולים, אלא להפך, במהלך שנועד לקדם אותם להתארגן באופן עצמאי. בשיחה עם כיפה אמר דובר הסוכנות היהודית יגאל פלמור כי הנוהג הוא לערוך לעולים סדר פסח בשנה הראשונה, ולאחר מכן לסייע להם להתארגן בעצמם לסדר, תוך נתינת הדרכה כיצד לערוך סדר.

"הנוהג המקובל בכל מרכזי הקליטה הוא לערוך סדר לעולים בשנה הראשונה להגעתם ארצה. עולים שנמצאים בארץ למעלה משנה ושכבר השתתפו בליל סדר אחד מטעם מרכז הקליטה, לא נערך עבורם סדר נוסף אלא מעודדים אותם להתארגן באופן עצמאי. כמו כן, ניתנת להם הדרכה מלאה כיצד לערוך סדר”, הוא אומר.

"במרכז בקרית גת, למשל, נערך סדר לדוגמא בשבוע שעבר, שבו יכלו כל המשתתפים ללמוד איך נערך האירוע. העולים גם רשאים לקבל את האולם במרכז הקליטה לצורך עריכת הסדר, אם ירצו בכך. אבל העקרון המנחה את כל הפעילות מולם הוא הסיוע ליציאה לחיים עצמאיים, בלי קשר למאבק או למחאה כזו או אחרת".

פלמור מציין עוד כי עולים במרכזי קליטה הנמצאים בארץ שנה או פחות (88 בתי אב, 207 נפשות) מקבלים תלושי קניה לחג בסכומים הנעים בין 150 ₪ (2 נפשות) ל-500 ₪ (7 נפשות).

ברשת ב' מספרים כי פעילים חברתיים מתארגנים לסייע לעולים בציוד ומזון על מנת שניתן יהיה לקיים במרכזי הקליטה סדר פסח.