הסודות האפלים מאחורי שוק התפילין

90% מהתפילין נמכרים ב"שחור", שבבניקים שכותבים פרשיות בסכומים מגוחכים כבר בגיל 15 והבדלי מחירים משמעותיים. הסודות מאחורי שוק התפילין נחשפים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 06/08/15 21:16 כא באב התשעה

הסודות האפלים מאחורי שוק התפילין
כיפה, צילום: כיפה

כש-א', אדם כבן 80, החליט לבדוק את התפילין אותם רכש 11 שנים קודם לכן, הוא לא ציפה להפתעה כה לא נעימה. "אכלת אותה", נכתב בפתק בצבע כתום שנדחס לתוך בית התפילין שלו במקום הפרשיות. כך, ברגע אחד הוא גילה שהתפילין אשר הניח יום יום במשך שנים אינן כשרות.

הסיפור הזה אינו אגדה, אף שהיינו מאוד רוצים להאמין שכך הדבר, אלא סיפור שהתרחש בדיוק לפני שנה ושהתגלה בבת ים. אדם שרכש תפילין במיטב כספו. תפילין יפות, צבועות שחור, שהוגדרו מהודרות, ושהתגלו ברגע אחד כפסולות, בצורה הבזויה ביותר.

בואו נודה על האמת - אין לנו מושג מה מצב התפילין שלנו. מדובר באחת הרכישות הגדולות ביותר במגזר. כל נער בגיל 13 מקבל זוג תפילין לבר המצווה, הוא מתאמן על הליפופים הנדרשים, על כוונון מדויק של הבתים, אך גם אם עבר שיעורים ספורים בנושא, כנראה שאלו עברו מאוזן אחת לאוזן השניה, והלאה. המקפידים יותר מבינים מעט יותר, אלו שפחות מקפידים כנראה שידיעתם שואפת לאפס, והידע בדבר ההידורים הנדרשים מתפילין, והשאלות ההלכתיות באשר למידת כשרותם והידורם נשארות בידי מעטים - רק חלק מהרבנים, סופרי הסת"ם והיצרנים. "תביא תפילין מהודרות, ושיהיו איכותיות", אומר האבא בעוד הוויזה או פנקס הצ'קים בידו. אלפי שקלים עוברים מיד ליד, והתפילין, שבתקווה הינן באמת מהודרות וכשרות, עוברות גם הן.

במסגרת סדרת הכתבות 'כמה זה עולה לנו' יצאנו לבדוק כמה עולות תפילין, ונתקלנו בעולם שרובו ככולו פועל מתחת לשולחן, בסתר. אין מיסים, אין מע"מ. יד מעבירה את הכסף, השניה את התפילין, משל היו אלו סמים קלים באחת הפיצוציות בתל אביב. מדובר בעולם שאינו מכיר פעמים רבות ברשויות מדינת ישראל, בשבבניקים בני 16 אשר כותבים פרשיות ומוכרים אותן עבור פרוטות. כמה מאות שקלים עוברים מיד ליד, ואחד מתשמישי הקדושה החשובים ביותר בעולם הדתי, ואולי החשוב ביותר, עושה את הדרך חזרה. מי עושה את הרישום? מי מפקח על הכספים שעוברים ידיים? מי דואג לכך שהבתים כשרים, או שהפרשיות ישנן. תקוו שהתפילין שלכם כשרים, כי אנחנו באמת כבר לא יודעים.

"לא נגזים אם נאמר שבציבור החרדי 90% מהעבודה נעשית בשחור", אומרים בכירים בשוק התפילין ל'כיפה'. "זה שוק שאין לו תו תקן. כל אחד יכול לקחת תפילין, לומר שזה מהודר לדעתו ולמכור בכמה כסף שהוא רוצה. רוב שוק התפילין עובד כך, על מאכרים, ובסופו של דבר מבחינת הלקוח זה כדאי. הלקוח עושה השוואת מחירים והולך על מה שזול. גם בציונות הדתית יש הרבה מאוד אנשים שהיו מעדיפים ללכת לבני ברק או מאה שערים, לשלם 600-800 ש"ח ולחסוך סכום זהה. הם לא מבינים שאם הקב"ה קובע שהתפילין כשרות לפי הגזל שנעשה במס הכנסה אנחנו בצרות צרורות. לפי מס הכנסה הרבה פחות אנשים מניחים תפילין".

בהמה גסה ובהמה דקה

לפני שמדברים בכלל על מחירים, חשוב להבין. ישנם עשרות הידורים בשוק התפילין. מבני האותיות, גודל הבתים, זהות סופר הסת"ם וקריטריונים שונים ומשונים מכתיבים מחירים שונים. למעשה, סביר להניח שהתפילין שלכם ושל שותפכם לספסל בבית הכנסת לא נחשבים מהודרים באותו האופן, גם אם שניהם הוגדרו 'מהודר בעת הקניה.

קיימות שתי אפשרויות לעשיית בתי התפילין. בתים העשויים מעור בהמה גסה, כגון שור או פרה, שמעובדים בלחץ רבה ונחשבים ליציבים, או בתים העשויים מעור בהמה דקה, כגון כבש או עז, הקלים יותר לעיבוד אולם אינם נשמרים היטב בצורתם לאורך שנים והם גם אטומים פחות.

בעבר רווח השימוש בעור בהמה דקה, אך במאות השנים האחרונות, בעקבות פיתוחים שונים, חדר השימוש בעור בהמה גסה. גם כיום התפילין הזולות יותר עשויות בדרך כלל מעור בהמה דקה. ישנם בתים מעור בהמה דקה העשויים מפיסת עור אחת וישנם אחרים שעשויים מפיסות שונות המודבקות זו לזו. בתים מעור בהמה גסה עשויים תמיד מעור אחד. בניגוד לבשר שנאכל רק לאחר שחיטה כשרה, תפילין כשרות גם אם הם עשויים מנבלה, כלומר חיה טהורה שמתה מוות טבעי, ממחלה או מפציעה.

(צילום: דובר צהל)

כיום, לרוב ייקנו אנשים שאינם דתיים תפילין מעור בהמה דקה, שכן מדובר בתפילין זולות יותר, ומנגד, ירכשו הדתיים אך ורק תפילין מעור בהמה גסה. למעשה, אם מדובר בתפילין מעור בהמה גסה, הרי שכבר מדובר בתפילין שאפשר להגדיר מהודרות.

בעוד שבעבר רווחה השיטה לפיה רוכשים את הפרשיות בנפרד והבתים בנפרד, הרי שבעשרות השנים האחרונות רוכשים הקונים את התפילין כמקשה אחת. אומנם, ישנם המהדרים הרוכשים את הבתים ואת הפרשיות בנפרד, אך אם אינכם מבינים בעניין, סביר להניח שאת התפילין שלכם תעדיפו לרכוש כמקשה אחת.

כשאדם מן השורה מגיע לרכוש תפילין, הוא לרוב אינו מבין גדול בתפילין, אך יש מילה אחת שחוזרת שוב ושוב: 'אני רוצה תפילין מהודרות'. הבעיה, אומר לנו אברהם-יצחק באב"ד, מנהל השיווק של תפילין בית אל ובנו של מייסד ומנכ"ל המפעל, ישי באב"ד, שישנם עשרות הידורים אפשריים.

"מדובר בתחום מאוד מורכב, ורוב האנשים לא מבינים מספיק בנושא. כל תפילין שעשויות מעור של בהמה גסה נחשבות כמהודרות, ובאופן טבעי ולגיטימי הבלבול גדול", הוא אומר בשיחה עם כיפה. "אומרים שכדי לצאת ידי חובת כל הפוסקים צריך להניח 64 זוגות תפילין מדי יום. יש המון הלכות ואפשרויות בתהליך. אילו תפילין, איזו רמה ואיזה הידור".

"צריך להכניס למודעות לא רק את השאלה עד כמה הבתים מהודרים, אלא גם מי הסופר", אומר יהושע שני, מנכ"ל תפילין חברון. "כשאתה קונה תפילין בדרך כלל אין לך מושג מי כתב את התפילין, והרבה פעמים המוכר גם הוא לא יודע. חשוב לדעת לא רק איך הפרשיות נכתבו אלא מי כתב אותם, האישיות שלו ולא רק היכולת שלו להוציא אותיות יפות. שהוא מבין מה הוא עושה ושהוא אדם ראוי. כשהרב דב ליאור הגדיר לי איך לבחור את הסופר הוא אמר שקודם כל זה צריך להיות אדם שחי בשלום בית, בשלום עם הבריות, ורק אחר כך למדוד את הכישרון שלו בכתיבה".

בכירים בעולם התפילין שביקשו להישאר בעילום שם מספרים על תופעות מטרידות אשר מתרחשות בעיקר בציבור החרדי אך לא רק. "יש תופעה בה שבבניקים, שאין להם רצון ללמוד בישיבה, לומדים להיות סופרי סת"ם כבר בגיל 15-16. הם כותבים פרשיות זולות, ב-250 ש"ח, אך בוודאי לא מדובר בתפילין מהודרות. בן 16 שכותב פרשיות לתפילין אולי יודע לעשות את הדברים טכנית, אך ישנה בעיה די רצינית מבחינת הכוונות והאמונה".

(צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לידיעה: Yaakov Naumi, פלאש 90)

בהמה דקה, מחיר זול

אז אחרי כל ההקדמות וההסברים, כמה זה עולה לנו? כהרגלנו בקודש, אנו לא נוקבים במספרים מדויקים. הדבר כרוך בהקפדות על הידורים שונים, ותלוי בעשרות גורמים שונים. עם זאת, ניתן בהחלט לתחום את גבולות הגזרה.

אם אתם מהמעטים שעוד רוכשים את הפרשיות בנפרד ואת הבתים בנפרד, כדאי לכם לדעת שהמחירים של הפרשיות הינן לרוב כ-40% מהרכישה כולה, והבתים יעלו לכם כ-60% מהרכישה. כמובן, לכך יש להכניס את פקטור ההידור בפרשיה או בבתים, אך לרוב אלו יהיו ההפרשים בין המחירים, ואם מדובר בהפרשים אחרים כדאי לברר מדוע.

ולתפילין עצמן. כאמור, הכל תלוי בהידורים, ולכן התפילין הזולות ביותר יהיו אלו העשויות מבהמה דקה, ונמכרים לרוב לחילונים, אשר מעוניינים יותר בפקטור של המחיר מאשר בהידורים השונים, וכאן מתגלים לראשונה ההבדלים במחירים בין העסקים החוקיים לאלו הפועלים בשחור.

תפילין בחנויות המוכרות יעלו לכם בסכומים הנעים בין כ-1000 ש"ח לכ-1800 ש"ח. במקומות זולים תשיגו לרוב תפילין כאלו בכ-1200 ש"ח, והמקומות היקרים יותר יגיעו לרוב ל-1600 ש"ח. דרשו מכם יותר? עצרו. כנראה שיש כאן משהו מוזר, וכדאי מאוד לעשות סקר שוק לפני הרכישה. במקומות אשר מוכרים בשחור, המחיר יצנח משמעותית, ויכול להגיע גם ל-500 ש"ח בלבד, אך כאן נכנס גם המצפון - האם אתם מעוניינים לבצע עברה של גזל כל פעם שאתם מבצעים את מצוות הנחת תפילין? הכדור בידיים שלכם.

(צילום: shutterstock)

כמה יעלו לנו תפילין מהודרות?

ומה לגבי הבהמה הגסה? כאן אתם כבר מתחילים להסתבך. "טווח המחירים אדיר", אומר באב"ד. "מהודר זו מילה מאוד כוללנית, והפער גדול מאוד. לכן חשוב לנסות וללמוד כמה שאפשר. אי אפשר ללמוד את כל ההלכות של התפילין, וכמו שלא הולכים לכולל דיינות לעשר שנים כדי לקנות מקרר ולדעת את ההלכות, כך גם בתפילין. כדאי להסתמך על הפסיקה ההלכתית ולרכוש את התפילין במקום מוכר".

"אנחנו יצרנו תו תקן", ממשיך באב"ד ומסביר. "הבאנו עשרות רבנים מכל המגזרים והזרמים כדי לחוות את דעתם על העיקר, ועל מה להתמקד, כי כשמדברים על הידור, זה לא רק על הידורים מיוחדים, אלא על הידורים מעיקר הדין. דעות מרכזיות שחשוב להקפיד עליהם. המשמעות של תו התקן היא שאנחנו לוקחים את האחריות במקום הסופר שהרגע סיים קורס כתיבת סת"ם. אנחנו בודקים את התפילין ומוודאים שהם ברמה הגבוהה ביותר הנדרשת".

"בדיוק בגלל הבלבול הזה המשפחות שמגיעות אלנו עוברות אצלנו סדנה", אומר שני. "היום היה רב מוכר במגזר אצלנו עם הנכד שלו, ויצא עם הרבה ידע. אנשים שמניחים תפילין כבר עשרות שנים יוצאים עם מידע חדש. אני אומר לכל לקוח שגם אם לא ירכוש אצלי, שירכוש במקום עם אמינות גבוהה. אנחנו ממתגים את התפילין שלנו עם בוגרי צבא ומשלמי מיסים והציבור מצביע ברגליים למרות שזה משפיע על המחיר. לפני חודש קיבלתי טלפון מכפר נוער בבקשה לתת להם הצעת מחיר של 70 זוגות תפילין. בסופו של דבר הרב של המקום הלך לבני ברק וקנה משם כי זה זול יותר. זו חלק מהבעיה, הציונות הדתית לא מחזקת את הסופרים שלה".

המחיר לצרכן של תפילין מבהמה גסה הוא כ-2000 ש"ח להידור בסיסי, והמחירים מאמירים עד כ-6000 ש"ח לתפילין המהודרות ביותר, אשר אף כוללות הידורים מיוחדים כדוגמת כתיבה על פי הקבלה ודברים נוספים אשר דורשים השקעה. הממוצע, אם שאלתם את עצמכם, הוא באזור ה-4000-4500 ש"ח. אם מדובר באדם שאינו משלם מיסים, כלומר עובד 'בשחור' תוכלו למצוא מחירים זולים יותר, באזור ה-1700 ש"ח.

ובשורה התחתונה? גם שני וגם באב"ד ממליצים לא להסתבך יותר מדי עם ההידורים, להבין שאין דבר כזה מושלם, ולרכוש את התפילין במקום מוכר וידוע. "יש פרשיות עם מעל 3000 אותיות, כשבכל אות יש לפעמים עשר הידורים ויותר. באות ג' למשל יש 11 הידורים. אף אחד לא יכול הידור מושלם ב-100%. בסופו של דבר אנחנו בני אדם ואנו כותבים את הפרשיות בכתב יד. אנחנו לא מכונה, ולא כל אות תהיה הכי מושלמת. חשוב לזכור שאין פרשיה בעולם שאי אפשר להעיר עליה הערה", מסכם באב"ד.

"חשוב לדעת מי הסופר", מדגיש שני. "האם הוא משלם מיסים, האם הוא שירת בצבא. זה חלק מההידור אצלנו, במגזר הדתי לאומי. אפשר לעשות סבב אצל רבנים, בלי הבדל השקפה, והם יאמרו שלרכוש תפילין בלי מיסים זה כמו לרכוש תפילין עם פגם בהידור. חייבים להכניס את זה לראש".