הניו-יורק טיימס על דני דיין: מנהיג ההתיישבות הכי אפקטיבי

העיתון החשוב בעולם חלק כבוד ושבחים ליו"ר מועצת יש"ע והכתיר אותו כמנהיג בולט ומשמעותי של ההתיישבות. דיין מתואר בכתבה כמי ש"מאתגר את הקריקטורה של המתנחלים כקיצוניים נושאי נשק"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 18/08/12 22:23 ל באב התשעב

הניו-יורק טיימס על דני דיין: מנהיג ההתיישבות הכי אפקטיבי
ארי בריגס, צילום: ארי בריגס

ה"ניו-יורק טיימס", הנחשב לעיתון החשוב בעולם, הקדיש בסוף השבוע האחרון את מדורו היוקרתי "פרופיל של שבת" ליו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, במהלכה חולק העיתון שבחים לדיין ומפאר אותו כאחד ממנהיגיה הגדולים של התיישבות ביהודה ושומרון.

דיין מתואר בכתבה כמי שעלה מארגנטינה "שהתעשר בניהול חברת מערכות מידע, המקדיש את 5 השנים האחרונות להרחבת הנוכחות היהודית ביהודה ושומרון. עם להט אידיאולוגי אך חילוניות גמורה, הוא מאתגר את הקריקטורה של המתנחלים כקיצוניים נושאי נשק שמייחסים את מדיניותם לאלוהים ולתורה. הוא נוסע בעולם ואוסף אמנות ויין, וקרחת בקודקודו תופסת את המקום השמור אצל אחרים לכיפה".

דיין לא מסתיר מן הכתבת את עמדותיו ומספר לה כי "אם ישראל תנתק עצמה מחברון, מבית אל ומשילה, היא תהפוך לחברה ריקנית, רדודה, שבסופו של דבר לא תדע למה היא כאן". עוד הוא מכנה את התומכים ברעיון שתי המדינות כ"תמימים או שקרנים", ומעריך שפתרון יהיה אפשרי רק כשיתחלף המשטר בירדן, באמצעות שתי מדינות עם נהר הירדן כגבול ביניהן. יחד עם זאת, דיין אומר שאינו שולל שלמדינה הפלשתינית שבירדן יהיו סמכויות על האוכלוסייה הפלסטינית ממערב לנהר, אך לא ריבונות.

העיתון נותן במה גם למתנגדיו של דני דיין מימין ומשמאל, החל מנערי הגבעות הרואים בו "בוגד" וכלה באנשי השמאל הקובעים שהוא מנהיג המתנחלים האפקטיבי ביותר שהיה. יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו" אומר שהאתגר הוא "לחשוף אותו, כי האג'נדה שלו זהה לזו של המתנחלים הפאנאטיים ביותר בימין הקיצוני. יש לו הכישרון להסתיר את זה ולדבר אל הציבור עם טיעונים הרבה יותר רציונאליים ותדמית הרבה יותר מתונה".

הכתבה מסתיימת בנקודת תצפית ביישוב עלי, כשדיין סוקר את מה שהכתבת מגדירה "האימפריה שלו, התנחלויות הגגות האדומים המנקדות את הגבעות בכל כיוון". דיין אומר כי "כשאני שומע פוליטיקאים אומרים שיש התנחלויות מבודדות שצריך להסיר, אני יודע שמעולם לא ביקרו כאן. זכיתי להגשים חלום של 100 דורות. היום זו עובדה יומיומית".