"הנזק לחקלאים עצום. שיבוש של שבוע אצל חקלאי יכול להתבטא באובדן של שנת עבודה"

כשברקע עשרות רקטות ותקיפות צה"ל ברצועה, מספר אליהו אוזן, תושב בני נצרים ומגורש מגוש קטיף ל'כיפה', על קשיי החקלאים בעוטף עזה. "אם לא נשתול לפני השמיטה שנה שלמה תרד לטמיון"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/07/14 11:39 יא בתמוז התשעד

"הנזק לחקלאים עצום. שיבוש של שבוע אצל חקלאי יכול להתבטא באובדן של שנת עבודה"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעוד הטילים נופלים על תל אביב ותקיפות צה"ל בעזה במסגרת מבצע צוק איתן מתגברות, דומה כי את המחיר הגבוה ביותר בישראל יספגו החקלאים באזור עוטף עזה שאינם מסוגלים לעבוד בשל המצב וקרבתם לרצועת עזה. העובדה שבעוד שלושה חודשים בלבד תתחיל שנת שמיטה הופכת את המציאות לכמעט בלתי אפשרית.

אליהו אוזן הוא חקלאי תושב בני נצרים שבדרום הארץ, ומגורש מהיישוב נצרים שבגוש קטיף. בימים אלו ממש, בעוד הטילים נורים לעבר אזור הדרום באגרסיביות, הוא מנסה להתכונן לשנת השמיטה. גידוליו צפויים להימכר במיזם 'אוצר הארץ', שמאפשרת לצרכנים שלא מסתמכים על היתר המכירה לאכול ירקות באופן הלכתי במסגרת 'אוצר בית דין'.

"מדובר בנזק עצום. חקלאים חייבים להיות בשטח כי אם הטיפול בירקות ובפירות לא יהיה בזמן תוצרת של שנה שלמה עלולה לרדת לטמיון", הוא אומר הבוקר (ד') ל'כיפה'. מבצע אוצר הארץ הוא מבצע מסיבי וכדי להיערך למבצע כזה צריך להתכונן מראש. פתאום הכל השתבש. אם לא נשתול לפני שנת שמיטה עבודה של שנה שלמה עלולה להיפגע. אם השיבוש היה מתבטא בימי עבודה מילא, אבל שיבוש אצל חקלאי יכול להתבטא באבדן של שנת עבודה. אדם שכיר מפסיד שבוע, החקלאי מפסיד שנה".

אוזן מוסיף ומסביר כי בעמוד ענן היו שמונה ימים של ירי ומדינת ישראל פיצתה את החקלאים. על פי ההערכות של גורמים ביטחוניים ייתכן כי המבצע הנוכחי ימשיך למשך שבוע, כך שהפגיעה תהיה מקבילה, אם לא גדולה יותר.

"אנחנו יוצאים כרגע לשטח באופן מוגבל. הפועלים מבוהלים כי מדי פעם יש נפילות ועכשיו גם יש את קולות התותחים שנותנים אווירה של לחץ. אנחנו מרגישים כיצד החלון שלנו הולך ונסגר. לאט לאט יש פחות עבודה ויותר הגבלות. תוך כמה ימים נהיה בשיתוק מוחלט. הבעיה היא שאם לא נשתול לפני שנת השמיטה שנה שלמה תרד לטמיון".

(צילום: פלאש 90)

אוזן מסביר כי הסיבה להגבלות הינה בין היתר מכיוון שבניגוד לאדם בעיר, לחקלאי אין 15 שניות כדי להגיע למרחב מוגן בשל גודל השדות. “שדה זה דבר גדול. אנחנו לא יכולים להיות בתוך 15 שניות באזור מוגן ולכן ההנחיה אומרת לא לצאת לעבודה. הבעיה היא שאם הצמחים לא יטופלו הם יגוועו. תוך יום יומיים של עיכוב מתחילה בעיה. צריך להבין, במטע אתרוגים למשל, אם האתרוג לא יקבל בזמן ריסוס או טיפול המראה שלו יפגע. כל שומר תורה ומצוות יזהה אתרוג לא מושלם וכך האתרוגים יזרקו לפח. בעגבניות כל הצמח יקרוס אם הפרי יישאר יותר מדי על הצמח וכך גם עם מלפפונים וחצילים. פלפל אדום יכול להחזיק מעמד שבוע וזה עוד לפני שמדברים על שיבושי מים. אם לא נרד לשטח הדברים יהיו נוראיים. חקלאי חייב להיות בשטח".

אוזן, אשר הינו כאמור מגורש מגוש קטיף מתייחס לנושא האירוניה, בכך שהם עזבו את גוש קטיף לטובת טילים מעזה. “האמת היא שבנצרים הייתה פאזה אחרת לגמרי. היינו שם בהתקפה יום יומית. אין לנו דה ז'ה וו או טראומות חוזרות. אנחנו עובדים, יודעים שאנו חיים במדינה עם קשיים ביטחוניים. אנחנו לא חוששים. כבר עברנו את השלב הזה”.

בדבריו הוא מותח ביקורת על הממשלה שלטענתו לא עושה די. “יש תחושה שבסבב הזה ובמבצע עמוד ענן הממשלה הססנית מדי. בעופרת יצוקה פעלנו הרבה יותר מוקדם ובשטח היום יש תחושת הססנות. מחכים כבר שלושה שבועות לשקט". עם זאת הוא אומר. “אני לא מלא בטענות ומענות. קטונתי מלנהל מדינה". בסוף הראיון הוא מבקש להבהיר ולחזק את צה"ל. “חשוב שנמגר את אויבנו והדבר אפילו חשוב יותר מהחקלאות שלנו. הבעיות שלי הן בעיות שוליות. אנחנו צריכים לפגוע באויבים שלנו ולמגר אותם".