הנהלת ישיבת בית אורות משיבה אש: בוגרי הישיבה מתעלמים מהמצב הקשה

המאבק על השליטה בישיבת בית אורות מחריף. הנהלת הישיבה החליטה בצעד חריג לשלוח להורים ולבוגרי הישיבה מכתב בו הם מטיחים האשמות בראש הישיבה הרב איזק ומטילים עליו את האחריות למצב הישיבה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/04/15 12:57 ל בניסן התשעה

הנהלת ישיבת בית אורות משיבה אש: בוגרי הישיבה מתעלמים מהמצב הקשה
ויקיפדיה ללא זכויות, צילום: ויקיפדיה ללא זכויות

הנהלת ישיבת בית אורות החליטה בצעד חריג להגיב בפרוטרוט על הסכסוך בישיבה בין ההנהלה לבין ראש הישיבה הרב דני איזק. במכתב ארוך שמוען להורי ובוגרי הישיבה שוטחת ההנהלה את כל טענותיה כשהיא מפנה אצבע מאשימה כלפי ראש הישיבה שמתעלם לטענתה מהמצב הכלכלי של הישיבה ומחוסר התלמידים וחושב "שהכסף גודל על העצים".

"נמנענו בכל התקופה מלהשיב או לתקוף ביוזמתנו. התנהלותנו פורשה בטעות כחולשה ועל כן המתקפות רק החריפו, עד ששניים המתחזים כמנהלי הישיבה יצאו לתקשורת ופנו לבית המשפט בכתב פלסתר כנגדנו וכנגד מנכ"ל הישיבה והכריחו אותנו להשמיע את קולנו", מסבירים הנהלת הישיבה את הסיבה שהמכתב נשלח.

במכתב טוענת ההנהלה שמספר התלמידים מתחילת שנת הלימודים עומד על 40 בלבד ובפועל מגיעים כ-20 תלמידים בלבד לישיבה מה שיוצר אווירה לא רצינית שמבריחה תלמידים חדשים שמגיעים לראות ולהתרשם מהישיבה. תוצאה נוספת של מיעוט התלמידים היא העבודה שהישיבה לא יכולה לקבל תקציבים ויש צורך בהשגת תורמים פרטיים כדי להמשיך את הפעילות.

לטענתם, המנכ"ל שלמה צוויקלר עשה ימים כלילות כדי להשיג את המימון הנדרש בתוספת גיוס כספים כדי לבנות קמפוס חדש שימשוך תלמידים חדשים אך התורמים לדבריהם, אינם מעוניינים עוד לתרום לישיבה קטנה כל כך.

בהנהלת הישיבה פעלו מסיבות אלו בכדי ליצור איחוד עם ישיבת 'תורה בציון' של הרב נחום נריה שמכילה כיום 160 תלמידים אך האיחוד טורפד לטענתם על ידי תלמידים שתלו מודעות בבית המדרש התפרעו וטענו שהרב נריה "חרדי שאינו ממשיך דרכו של חנן פורת". ההתנגדות הרתיעה את הרב נריה שהחליט להמתין עם האיחוד עד שהרוחות ירגעו.

במכתב מאשימה ההנהלה את הרב איזק בהתעלמות מהמציאות הכלכלית של הישיבה בחוסר התחשבותו במצב וחוסר רצונו לקצץ בצוות הישיבה למרות המחסור בתלמידים. כמו"כ לטענתם ראש הישיבה מנע קיום אירועים במתחם הישיבה דוגמת אירועי יום ירושלים המסורתיים שהתקיימו בעבר בישיבה ובכך מנע מהישיבה הכנסה כלכלית משמעותית.

בנוסף, לטענת ההנהלה, דמותו של הרב איזק לא משכה תלמידים חדשים והייתה אחת הסיבות לחוסר ההצלחה של הישיבה בתחרות על תלמידים חדשים. בהנהלה טוענים כי ניסו להגיע להסכם מול ראש הישיבה, כזה שישמור על כבודו ומעמדו הכלכלי, אך הוא סירב בתוקף לזוז מתפקידו כראש הישיבה.

במכתב מתייחסת ההנהלה לטענות בדבר תושבי הקרוואנים שהוצא נגדם צו פינוי ואומרת כי הפינוי נדרש לשם הרחבת הישיבה והעובדה שדרי הקרוואנים אינם משלמים את דמי השכירות (700 ₪ בחודש) זה זמן רב למרות פסיקת בית המשפט שמחייבת אותם לשלם כתנאי להישארותם במקום.

המתנגדים להנהלה מואשמים בבריונות, איומים והטרדות כלפי מנכ"ל הישיבה וגניבת ציוד ומחשב של הישיבה שמכיל את שמות התורמים ופרטי הוראות הקבע שלהם מה שמונע העברת כספים לישיבה.

למרות המאבק מצהירים בהנהלה כי אינם יוצאים כנגד תורתו של הרב דני איזק. "אין ספק שפנים רבות לתורה ויש מקום גם לפן זה של התורה הגואלת, אלא שלאור המצב והאתגרים הרבים יש צורך למצוא כוחות מתאימים למשימה זו ברכס הר הזיתים בירושלים", אומרים חברי ההנהלה.

כזכור, לפני כחודשיים פורסם ב'כיפה' כי ישיבת בית אורות נמצאת בסכנת סגירה, לאחר שמנכ"ל הישיבה עצר כספים המיועדים לה, וניסה לפעול למיזוגה עם ישיבה אחרת, זאת על מנת לטענתו לייצב את מצבה. מנגד, טענו תלמידי הישיבה כי לא מדובר בניסיון לייצבה כלל, אלא כי צוויקלר אינו מעוניין לשלוט על הישיבה כלל, וכי הוא פוגע בצביונה הייחודי של הישיבה שהוקמה בידי הרב חנן פורת והרב בני אלון.

בין הצדדים התקיימו בחודשים האחרונים התגוששויות משפטיות וככל הנראה השאלה מי ישלוט בישיבת בית אורות תיקבע בבית המשפט.