"הנהגת הציונות הדתית מכרה את זהותה היהודית של מדינת ישראל"

היום בצהריים צפויה להתכנס הוועדה למינוי דיינים לישיבה מתוחה לאור התנגדותם העיקשת של החרדים למינוי דיינים מהציונות הדתית לבתי הדין האזוריים. הרב סתיו: "זו זכות אלמנטרית שהציונות הדתית תוכל למנות את דייניה"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/05/16 09:53 כד בניסן התשעו

"הנהגת הציונות הדתית מכרה את זהותה היהודית של מדינת ישראל"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אני מצפה מהבית היהודי שנושא הדיינים יהיה עילה למשבר קואליציוני", אומר ל'כיפה' יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, לקראת כינוס הוועדה לבחירת דיינים בראשות השר יובל שטייניץ שצפוי להיות היום במטרה לבחור שבעה דיינים לבית הדין הגדול וייתכן אף דיינים לבתי הדין האזוריים.

מדובר במאבק בין הנציגים החרדים בוועדה שינסו למנוע מנציגי 'הבית היהודי' לבחור דיינים לבית הדין האזורי, דיינים אליהם מתנגדים הרבנים הראשיים והרבנים החרדיים. על פי הנהלים בחירה של דיין לבית הדין האזורי מחייבת רוב ולא רוב ניכר של שמונה מחברי הוועדה והפעם ישנו סיכוי משמעותי לציונות הדתית למנות את הדיינים על פי ראות עינה כשעיקר המחלוקת היא על מינויים של הרב עו"ד דוד בס שמשמש כדיין בבית הדיון לגיור והרב בניהו ברונר שמועמדתו נדחתה בעבר על ידי החרדים.

"ההנהגה הפוליטית של הציונות הדתית מכרה במשך עשרות שנים את זהותה היהודית של מדינת ישראל, את נושאי הרבנות, הכשרות והדיינות, תמורת ערכים אחרים של ההתיישבות שהיא מאד החשיבה אותם. הם אכן חשובים מאד, אך העסקה הזו אינה ראויה", מצהיר הרב סתיו, "כשם שאנו אוהבים את ארץ ישראל אנחנו אוהבים את עם ישראל ותורת ישראל. לא יכול להיות שהליכוד והעבודה - מפלגות השלטון יחשבו שתמיד כשתעמוד השאלה על זהותם של דיינים או רבנים מקומיים או כל סוגיה יהודית אחרת מפלגות מסוימות תאמרנה בשבילנו זה 'יהרג ואל יעבור' אך מפלגה אחרת תגיד שזה חשוב, אך לא 'יהרג ואל יעבור' ותוותר כל פעם".

לשאלה האם יש לו טענות כלפי התנהלות 'הבית היהודי' בנושא עונה הרב סתיו, "אני בטוח שהם עושים הרבה, אך אני הייתי מצפה שזו תהיה סוגיה של עילה למשבר קואליציוני כמו כל נושא חשוב אחר. אני לא מצפה שנשלוט בכל מינויי הדיינים, אלא שלנו תהיה הזכות האלמנטארית למנות את הדיינים שלנו שאנחנו חפצים בהם".

כאמור, נוצרה בוועדה הנוכחית סיטואציה פוליטית שיכולה לאפשר מינוי דיינים מהציונות הדתית גם ללא אישור החרדים זאת לאור העובדה שהוועדה תתכנס בהרכב חסר, לאחר פרישתם של שני דייני בית הדין הגדול - הרב בוארון והרב אלגרבלי. הפרישה הכפולה והעובדה שכרגע אין אף דיין קבוע בבית הדין הגדול מלבד הרבנים הראשיים (שהם בכל מקרה חברים בוועדה) מציבה את החרדים בנחיתות מספרית, כאשר מתוך תשעת החברים הנותרים רק 3 הם בעלי עמדה חרדית מוצקה.

הרב סתיו מתייחס למציאות הפוליטית בתוך הוועדה שכאמור תתכנס היום ואומר, "החידוש בוועדה הנוכחית שלראשונה בשנים האחרונות יש רוב ברור לחברי הוועדה לבחירת דיינים ממגזרים שונים, כשבסך הכל הציונות הדתית תובעת לעצמה את הזכות הבסיסית שהיא זו שתבחר את דייניה. לא ייתכן שימנע מדיינים להיות דיינים רק בשל העובדה שהם דיינים בבתי הדין הרבניים לגיור או רק בגלל שהם תומכים בהסכמי קדם נישואים שגדולי עולם תמכו בהם ורבנים אחרים התנגדו אליהם".

אל מול כוונות אנשי הבית היהודי, החרדים מאיימים כי מינוי הדיינים לבית הדין האזורי יהווה עילה למשבר קואליציוני והם דורשים משטייניץ שלא להעלות את נושא בחירת הדיינים האזוריים לדיון בוועדה היום ולהמתין למינוי הדיינים לבית הדין הגדול ורק לאחר מכן לעסוק בבית הדין האזורי.

"לא יעלה על הדעת שקבוצה קטנה בעם ישראל תכתיב לכל העולם הרבני והיהודי מה היא השקפת ההלכה, לכן שומה על אלה שבכוחם לעשות הכל כדי לאפשר שתלמידי חכמים גדולים מכל החוגים וכל הקבוצות יוכלו להימנות על דייני בתי הדין הרבנים", אומר הרב סתיו.