המתנחלים של פעם: "ניסינו לפרוץ למשרד רוה"מ ועצרו אותנו באלימות"

אלימות משטרתית הייתה תמיד, גם הפגנות שבדקו איפה עובר הקו האדום היו לפני 41 שנה ועד היום. אבל הביטחון העצמי של המתנחלים הראשונים מ'גוש אמונים' זה באמת משהו שלא קיים היום

חדשות כיפה 19/04/16 14:37 יא בניסן התשעו

המתנחלים של פעם: "ניסינו לפרוץ למשרד רוה"מ ועצרו אותנו באלימות"
לעמ, צילום: לעמ

אם היום היו מנסים מתנחלים לפרוץ למשרד ראש הממשלה סביר להניח שהארץ הייתה רועשת ורוגשת לפחות שבוע כשהביטויים 'סכנה לדמוקרטיה' או 'חורבן הבית' היו מהדהדות שוב ושוב בווארייציות שונות. לפני 41 שנה בדיוק, לא זו בלבד שאנשי גוש אמונים ניסו לפרוץ לאחד המקומות המאובטחים במדינה, הם אפילו כתבו מכתב למשרד המשפטים ובו מחו על האלימות שהופעלה כלפיהם וביקשו פגישה דחופה בעניין.

במסגרת הקמת מוזיאון ההתיישבות ותערוכות שיוצגו בתחנת הרכבת בסבסטיה בחול המועד פסח, נמצאו בארכיונו של בני קצובר, ממייסדי גוש אמונים וגרעין אלו מורה, מספר מסמכים המתארים את מאבק המתנחלים החדשים גם את אלימות השוטרים והחיילים כלפיהם.

במכתב, אשר התאריך המתנוסס עליו הוא י"א ניסן תשל"ה, מומחשת היטב העזות של אנשי גוש אמונים כלפי הממשלה כותב הרב מנחם פליקס לשר המשפטים, חיים צדוק:

"באחרונה ביצענו פעמיים ניסיון התנחלות בשומרון, ניסיונות אשר הושמו לאל ע"י כוחות צה"ל", כותב פליקס לשר המשפטים חיים צדוק. "צה"ל הפעיל כוח רב בבצעו את הוראות הממשלה, ובמשך שני הפינויים היו מספר מצבים שחיי אדם סוכנו".

"לאחר הפינוי האחרון ניסינו לפרוץ למשרד ראש הממשלה כדי למחות על פינויינו וגם שם הופעל נגדנו כח רב ע"י המשטרה", ממשיך פליקס ומתאר. "זכותנו כאזרחים במדינת חוק, גם כאשר לדעת השלטונות אנו עוברים על חוקיה, לא לקבל מכות, בעיטות וכד', כאשר אנו נכונים לתת את הדין על "הפשעים" שבצענו".

פליקס מוסיף כי כיוון שבדעת הגרעין להמשיך ולנסות להתנחל בשומרון, הרי שהם מבקשים פגישה עם השר לליבון בעיה זו. כעבור מספר ימים השיב עוזר השר כי השר אינו רואה טעם בפגישה שכזו.

במסמך נוסף שנמצא בארכיונו של בני קצובר ונראה כתגובה או טיוטת תגובה של גרעין אלון מורה לאחד הפינויים מסבסטיה, מתוארת האלימות הקשה שהופעלה כלפי העולים למקום שהתבצרו בבניין תחנת הרכבת, אלימות עליה ככל הנראה כתב פליקס לשר המשפטים:

במסמך מתוארת "גרירת נשים בידי קציני צבא, וזאת כאשר במקרים מקבילים עם האוכלוסייה הערבית משתמשים לצורך כך בחיילות, סיכון חיי אדם הן של המתנחלים והן של החיילים כאשר במספר מקרים הצילו המתנחלים חיילים שנשארו תלויים בין שמיים וארץ. הפרת הבטחת כבוד של סגן אלוף שהבטיח שאלו שיירדו לנהל עמו משא ומתן יוכלו לשוב לחבריהם, הבטחה שהופרה. הכאת האנשים שסירבו לפנות את יישובם בצורה אכזרית ביותר באגרופים, בבעיטות, במשיכה באשכים וכד' ובזריקתם מקומה לקומה".

"השלב הבא בתהום אליה הידרדרה ממשלת ישראל היא מתן פקודה לירות במתיישבים", נכתב במסמך שטרם ברור האם פורסם בסופו של דבר כתגובת גוש אמונים לפינוי. "מזכירות הגרעין מצהירה כי היא נכונה גם לכך. מכות ובעיטות לא הפחידונו וגם מאש לא נרתע. הממשלה אשר מתנהגת אלינו כגרועים שבפושעים מפחדת להעמידנו לדין על רצוננו להתיישב בארץ ישראל. נמשיך ונעלה עד אשר נצליח".

ביום שלישי י"ח ניסן, בחול המועד פסח יערך אירוע בתחנת הרכבת שומרון (סבסטיה) הסמוכה לישוב שבי שומרון, ויוצגו סרטונים, תמונות ומסמכים נדירים מראשית ההתיישבות ומורשת צפון השומרון. במקביל יהיו במקום הפעלות ומתנפחים לילדים, פיינטבול, רכיבה על סוסים, טיולי ריינג'רים על מסילת הרכבת, וסיורים.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון: "המעשים הקטנים לכאורה של חלוצי ההתיישבות אז, הם הם שעשו את המעשה הגדול של ההתיישבות, והביאו אותנו למקום בו אנו נמצאים היום. כמעט חצי מליון מתיישבים, היושבים בעשרות ישובים, שפניהם לעתיד בתנופת בנייה והתפתחות תרבותית. לא ניתן להפריז בחשיבות אותם מעשים. והקמת מוזיאון ההתיישבות היא ההצדעה שלנו למקימי ההתיישבות ביהודה ושומרון".