המתיישבים טוענים: הפתרון למשבר הדיור – בשומרון

היחידה האסטרטגית של המועצה האזורית שומרון טוענת כי הפתרון למשבר הדיור נעוץ בבנייה מאסיבית ביהודה ושומרון, שתגדיל את היצע הדירות לזוגות צעירים

חדשות כיפה אורי פולק 19/07/11 11:57 יז בתמוז התשעא

המתיישבים טוענים: הפתרון למשבר הדיור – בשומרון
jimmyroq-cc-by-sa, צילום: jimmyroq-cc-by-sa

היחידה האסטרטגית של המועצה האזורית שומרון טוענת היום (ג'), בהתבסס על השטח בישובים ואדמות המדינה המוקצות להתיישבות, כי ניתן במהלך השנה הקרובה לבנות כ-35,000 יחידות דיור ביהודה ושומרון - זאת כפתרון למשבר הדיור.

במועצה האזורית שומרון מסבירים כי עקב הביקוש הגדול בישראל לדיור ולאור חוסר ההיצע המספק את הדרישה, ניתן לפתור את משבר הדיור אך ורק ביהודה ושומרון. "בניה של 100 אלף יחידות דיור נוספות בשומרון במשך שלוש שנים, תגרום לצעירים רבים להעדיף לצאת מתל אביב והמרכז הצפוף גם כך ולשכור דירה במרחק של עשרים דקות עד חצי שעה מתל אביב בשכירות של כאלף עד אלפיים", מסבירים במועצה האזורית שומרון.

תוכנית מיוחדת בנושא זה, שגובשה בחודשים האחרונים, הוגשה אתמול על ידי ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. על פי התוכנית יוצע דיור לזוגות צעירים על ידי תנופת בנייה בשומרון.

מסיקה מסתמך במכתבו על מחקר בנושא שערכו בנושא מיכאל ויהודה פואה, וכן על מחקר בנושא שקיימה היחידה האסטרטגית במועצה האזורית שומרון. לפי המחקרים, המתבססים על מדד מחירי הדירות של הלמ"ס, עולה כי בכל שנה נוספים בממוצע כ-44,000 משקי בית חדשים, ולעומת זאת מתאפשרות רק כ- 33,000 התחלות בנייה בממוצע. משמעות הדבר שבכל שנה הפער גדל ב- 11,000 יחידות דיור, עד שכיום הגיע הפער כבר ל- 120,000 יחידות דיור.

מסיקה פונה במכתבו אל ראש הממשלה ושר השיכון בהצעה להקים צוות משותף שיבחן את הסרת המכשלות הפוליטיות מעל הבניה בשומרון - וכך לגרום להגדלת היצע מיידית של 35,000 דירות בשנה. "באופן טבעי אנשים רוצים לגור קרוב למקום תעסוקתם. לפיכך, צפיפות הדיור באזורים אלו היא גבוהה מאוד, וכן פוגעת באיכות החיים ובאיכות הסביבה. באופן פרדוקסאלי תוספת בנייה מאסיבית באזורים אלו רק מעלה את המחירים, ולא תורמת למיתון המגמה. הפתרון הראלי היחיד למצוקה זו נמצא מחוץ לטווח התכנון של מדינת ישראל היום. האזור המתאים ביותר הוא שיפולי ההרים של יהודה ושומרון", כתב מסיקה לנתניהו.

"מספיק שאחד מעשרה שוכרי דירות בתל אביב יעבור להתגורר בשומרון, ומחירי ההשכרה ירדו ב - 1,000 שקלים", קובע מסיקה, "לעומת זאת, ברור לכל בר דעת כי גירושם, חלילה, של מאות אלפי יהודים מיהודה ושמרון יגרור ביקוש לעשרות אלפי יחידות דיור נוספות, ולנסיקה נוספת חסרת תקדים במחירי הקניה וההשכרה של הדירות בכל הארץ".