המשרד לשירותי דת בוחן המשך העסקתו של רב העיר ראשון לציון

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, הורה על בדיקת המשך העסקתו של הרב יהודה דוד וולפא, זאת לאחר שהוא הפנה לכאורה זוגות שהגיעו להינשא לבירור יהדות בבית עסק פרטי

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 24/12/13 09:44 כא בטבת התשעד

המשרד לשירותי דת בוחן המשך העסקתו של רב העיר ראשון לציון

בעקבות שאילתה שהגישה ח"כ ד"ר רות קלדרון יחד עם עמותת 'עתים', הודיע סגן השר לשירותי דת כי המשרד לשירותי דת בוחן את המשך העסקתו של הרב יהודה דוד וולפא, רב העיר ראשון לציון, שהפנה זוגות שנרשמו לנישואין לחוקרים פרטיים לצורך בירור יהדותם.

במדינת ישראל נדרש כל המבקש להירשם לנישואין כדת משה וישראל להוכיח את יהדותו כתנאי מקדים לרישום. עבור אזרחים שהוריהם התחתנו בארץ - כל שעליהם לעשות הוא להציג כתובה או תעודת נישואין של הוריהם וזו משמשת הוכחה ליהדותם.

לעומת זאת, עבור אזרחים רבים, כשבראשם עולים (חדשים וותיקים), גרים ומי שהוריו התחתנו בחו"ל, ההכנות ליום החתונה נעצרות ברבנות בבלימה עזה למען המתנה ארוכה ומייגעת להליך "בירור יהדות", האמור להתבצע על ידי בית דין רבני אזורי, ואשר נועד, למעשה, להוכיח את יהדותם של בני הזוג באמצעות מסמכים שונים.

מספר רושמי נישואין החליטו לקחת את החוק לידיהם ולהפנות את הנרשמים לנישואין לחוקרי יהדות פרטיים, שפועלים בניגוד להוראות הרבנות הראשית לישראל. ב“עתים“ מציינים כי הבולט מבין רושמי הנישואין שנהג כך הוא רב העיר ראשון לציון, הרב יהודה דוד וולפא, שהפנה בני זוג שביקשו להירשם לנישואין לעסק פרטי בשם "עם לבדד", לצורך חקירת יהדות, כשהוא מתנה את רישום הנישואין בקבלת אישור מגורם זה. הליך זה כרוך בעלות לא מבוטלת, של משאבי כסף וזמן, ומלווה בפגיעה קשה בכבודם ובפרטיותם של בני הזוג.

בעקבות פניות רבות בנושא שהגיעו למרכז הסיוע של 'עתים', עמותה המסייעת לאנשים במפגש עם שירותי הדת, פנתה ח“כ ד"ר רות קלדרון לשר לשירותי דת בשאילתא, במסגרתה ביקשה לדעת כיצד בכוונת המשרד לשירותי דת לפקח ולטפל בנושא ומה עושה המשרד בפועל בכדי למנוע הפניית זוגות נוספים לחוקרים פרטיים תוך פגיעה בכבודם ובצנעת חייהם האישיים.

בתשובתו, סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן-דהן, כותב כי "המשרד בוחן את המשך העסקתו של הרב וולפא רב העיר ראשון לציון, במקביל פנה מנכ"ל המשרד למועצת הרבנות הראשית לישראל למנות (מ"מ) רב רושם נישואין למועצה הדתית ראשון לציון וזאת עד לסיום הטיפול בעניינו של רב העיר". כמו כן, כותב סגן השר כי בימים אלו המשרד בוחן פיקוח נוסף על לשכות הרישום לנישואין“.

ח“כ קלדרון ציינה כי "רב העיר ראשון לציון מעל בסמכותו כרב ופעל בניגוד לעמדת משרד הדתות. מצב שבו רבנים עושים ככל העולה על רוחם אינו מקובל ודורש תיקון מיידי. הם מכתימים את עבודתם הישרה של רבנים טובים אחרים ויותר מכל, פוגעים בציבור בצורה לא מידתית. התרשמתי מסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן כי הנושא יקר לליבו וכי הוא אכן מטפל בו במלוא הרצינות."

הרב ד"ר שאול פרבר, מנהל עמותת 'עתים', אומר כי "לא ייתכן כי רבנים המכהנים בתפקידים בכירים בגוף ציבורי בזים למדינה ולמוסדותיה. הרב וולפא מפגין באופן סדרתי יחס עוין ליוצאי ברית המועצות, וזאת בעיר שחמישית מתושביה הם עולים חדשים, ופועל לקידום אינטרסים אישיים, תוך השפלת וביזוי הפונים אליו. ראוי כי יסיים את תפקידו בשירות הציבורי וכי המשרד לשירותי דת ישים סוף להפניות לחוקרים פרטיים במסגרת הרישום לנישואין בראשון לציון במועצות דתיות נוספות".