הממשלה אישרה הקצאת 100 מיליון ש"ח להיערכות לשמיטה

משרד החקלאות והמשרד לשירותי דת יקיימו צוות עבודה משותף להיערכות לשנת השמיטה יחד עם הרבנות הראשית. 100 מיליון ש"ח הוקצו לטובת חיזוק החקלאות והעבודה העברית

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/06/14 14:02 ג בסיון התשעד

100 מיליון ש"ח לטובת היערכות המדינה לשנת השמיטה, כך החליטה הממשלה בישיבתה השבועית הבוקר (א').

לקראת שנת השמיטה אשר תחול בשנה הבאה הקצתה הממשלה סכום של 100 מיליון ש"ח אשר יוקצו לטובת חיזוק החקלאות בישראל ועבודה עברית.

בנוסף תינתן לחקלאים המעוניינים לשמוט את הקרקע סיוע מטעם המדינה, זאת במסגרת פרויקט חדש של המשרד לשירותי דת אשר נחשף ב'כיפה'. על פי המיזם החדש מדינת ישראל תיתן פיצוי לכל חקלאי שיחליט שלא לעבד את אדמתו בשנת השמיטה. בכנס עמד"ות (עם, מדינה ותורה) במכללת ישראל אמר לאחרונה סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן כי "מדינת ישראל תסייע לחקלאים בשמירת מצוות השמיטה. מדינת ישראל מוכנה לקחת על עצמה עול גדול בכדי ששנת השמיטה תישמר במלואה." השר הדגיש שרוב מוחלט של החקלאים יסתמכו על היתרי המכירה.

על פי החלטת הממשלה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר יהיו אמונים על שנת השמיטה יחד עם המשרד לשירותי דת. בנוסף יקימו שני המשרדים צוות עבודה משותף אשר בו יהיו חברים גם אנשי הרבנות הראשית וכן יהיה תיאום עם משרד האוצר. מטרת הצוות מעקב אחר ניצול התקציב וביצוע החלטות המשרדים.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט: "הממשלה אישרה היום פעולה ציונית, התיישבותית וחברתית ממדרגה ראשונה- סיוע לחקלאים. מדינת ישראל מכירה למעשה ב"היתר המכירה" שהוביל הרב קוק וב"אוצר בית דין", שיאפשרו את המשך התוצרת החקלאית הישראלית. כמו כן, עמדנו על כך שחקלאים שיחפצו לשמוט את הקרקע יקבלו פיצוי על ההפסדים. התורה מצווה עלינו לאכול את פירות השמיטה ונדאג לכך שכל יהודי יוכל לקיים את המצווה ללא הבדלי מעמדות".

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן אמר כי: "החלטת הממשלה מחזקת את החקלאי הישראלי ואת כלכלת ישראל, החקלאים יוכלו להמשיך ולשווק את התוצרת ואזרחי ישראל ייהנו מתוצרת חקלאית-ישראלית. ההכנות מול החקלאים כבר החלו בשטח ובקרוב אצא לשטח גם אני כדי לעמוד על הדברים מקרוב. כמו כן, השנה בחרנו להדגיש את מחשבת השמיטה היהודית שמאפשרת כל אדם להתחיל מחדש פעם בשבע שנים ולאפשר לחקלאים שמשביתים את משקם לקבל מלגה כספית. "

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל: "החלטת הממשלה תסייע לחקלאים הישראלים ולחקלאות העברית. במקום לקנות תוצרת חו"ל אנחנו מחזקים את החקלאים פה בארץ ואת התוצרת של מדינת ישראל. אני קורא לאזרחי ישראל להעדיף בשנת השמיטה את הפתרונות שיחזקו את החקלאים בישראל, כמו היתר מכירה ואוצר בית דין, על פני צריכת יבול חו"ל."

יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, ח"כ זבולון כלפה: "מדובר בבשורה טובה לחקלאים המבקשים להיערך לשנה הבאה ועד כה נמצאו באי ודאות. להיות חקלאי בישראל זה לא פשוט, וקל וחומר כאשר להתמודדות מול גורמי השמיים וגורמי הקרקע נוספה בחודשים האחרונים גם אי הודאות התקציבית. אני שמח שהממשלה הבינה כעת ששמיטה אינה נושא מגזרי אלא כלל ישראלי ויש לה ערך לאומי וחברתי."