המלצות ועדת דל: שקיפות תשלומים וצמצומם לרף אחיד

הועדה שבחנה את גובה תשלומי ההורים במגזר הדתי ממליצה כי הורי כיתות ז'-ח' ישלמו עד 6,640 לשנה לעומת 7,785 לכיתות ט'-יב'. ח"כ אורלב, יוזם הקמת הועדה: "מענה אמיתי לתשלומים המופרזים"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 21/08/12 16:01 ג באלול התשעב

המלצות ועדת דל: שקיפות תשלומים וצמצומם לרף אחיד
ajari-cc-by, צילום: ajari-cc-by

"וועדת דל" שבחנה את גובה תשלומי ההורים במגזר הדתי הגישה היום (ג') את המלצותיה בנושא "צמצום התשלומים הנדרשים מההורים בחינוך העל יסודי הציוני דתי". על פי הוועדה, שהוקמה ביוזמת ח"כ זבולון אורלב, יש לערוך שינויים מהותיים במצב הנוכחי וכי בכיתות ז' עד ח' - על פי ההמלצות - ישלמו ההורים עד 6,640 שקלים וכיתות ט' עד י"ב כ-7,785 שקלים.

בנצי דל, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שעמד בראש הוועדה, המליץ היום כי בפני ההורים יוצג דו"ח שקיפות מלא על ההתנהלות התקציבית בכל הכרוך בתשלומי ההורים, כשבפני ועד ההורים יוצגו דו"חות שנתיים הכוללים הכנסות, הוצאות ופירוט של הפעילויות. עוד קבעה הועדה כי תשלומי ההורים יאושרו ע"י ועדי ההורים ולראשונה הוחלט להמליץ כי הפיקוח על תשלומי ההורים יופקד בידי מינהל החמ"ד במשרד החינוך.

בדיוני הועדה השתתפו נציגי רשתות ומוסדות חינוך במגזר הדתי, מפקחים מהחמ"ד ונציגי הורים. הדיונים נפרשו על פני שמונה פגישות שבמהלכן נחשפו חבריה למגוון הגורמים והמורכבויות שבהרכבת שכר הלימוד במוסדות החינוך העל יסודי הממלכתי דתי. הועדה סיכמה כי "מתוך מכלול הגורמים ישנן שתי סיבות מרכזיות לנטל התשלומים הכבד שנפל על כתפי ההורים: האחת היא שמשרד החינוך לא הכיר בצרכים המיוחדים שיש בחינוך הדתי ציוני - שעות תורניות, תקן של ראש ישיבה, יום לימודים ארוך - ולכן לא מתקצב אותם. והשנייה היא הקיצוץ הגדול במה שבעבר תוקצב על ידי משרד הדתות והועבר לאחריות משרד החינוך. קיצוץ של כ- 180 מליון שקלים לשנה מתקציב מוסדות החינוך הדתי".

ח"כ אורלב בירך על ההמלצות וציין כי "יש בהם בשורה אמתית ומקצועית לצמצם את תשלומי ההורים המופרזים. יישום ההמלצות יהווה את האתגר המרכזי שלי , ואני מקווה של כל הסיעה, במהלך אישור תקציב המדינה לשנת 2013 . בלי הסדר מחייב של הממשלה ליישום ההמלצות אינני רואה אפשרות שנתמוך בתקציב המדינה. הציבור מצפה מאתנו למעשים ואשתדל למלא אתגר זה במלואו".

בפורום רשתות החינוך הדתי, בו חברות הרשתות "בני עקיבא", אמי"ת, אור תורה סטון וצביה, בירכו על מסקנות הועדה וציינו כי "רשתות החינוך הציוני דתי החפצות מאוד להקל על ההורים את נטל התשלומים, מברכות על הדו"ח שהגישה הוועדה הציבורית בראשות עוה"ד בנצי דל, לבחינת התשלומים בחינוך העל-יסודי הציוני דתי. ניתן ליישם את המסקנות של הוועדה להפחתת שכר הלימוד רק החל משנה"ל תשע"ד ורק עם ביצוע חלקן של המדינה ושל הרשויות המקומיות, כמתחייב מן הדו"ח, תפעלנה הרשתות עפ"י המלצות הוועדה".