המטה החילוני בבית היהודי: מצאנו מחדלים חמורים במערך הכשרות בישראל

למטה החילוני בבית היהודי, שהפעיל לפני מספר שבועות "מלשינון", הגיעו עדויות על חוסר מקצועיות של משגיחי כשרות. על פי הממצאים - הרבנות הראשית התחמקה מטיפול בפניות הקשות

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 02/11/13 19:18 כט בחשון התשעד

המטה החילוני בבית היהודי: מצאנו מחדלים חמורים במערך הכשרות בישראל
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

מטה "בית משותף" - המטה החילוני בבית היהודי דרש הערב (מוצאי שבת) ממבקר המדינה לחקור מחדלים חמורים במערך השגחת הכשרות בישראל, שנמצא תחת סמכותה של הרבנות הראשית לישראל.

המטה הפעיל בחודשים האחרונים קו טלפון לקבלת תלונות על אופן פעילות השגחת הכשרות. למוקד הטלפוני הגיעו פניות מצד בעלי עסק שדיווחו על מקרים חמורים של שחיתות וביצוע עבודת ההשגחה בצורה קלוקלת; כדוגמת ביצוע העבודה בצורה מחפפת, הגעה למקום למשך דקות ספורות בלבד בניגוד לנקבע, דרישה לתשלום גבוה במזומן ועוד.

המטרה היתה לחקור ולסייע לרבנות הראשית בתפקידה, ולדרוש ממנה לטפל באותם מקרים. אלא שהתשובה מהרבנות היתה בין התעלמות והתחמקות. "נראה היה כי הרבנות מנסה להתנער מהטיפול בעניין, וזה עורר אי נוחות גדולה" אמרו במטה. "כיום רבים מרגישים שלא קיימת כתובת רצינית אליה הם יכולים לפנות בנושא, גם בהילקח בחשבון את המפקחים ואת המועצות הדתיות ועל כן ראינו לנכון לסייע. חשפנו באמצעות פעילותנו את השחיתות הרבה המתבצעת במערך זה והופתענו לגלות שהרבנות הראשית אינה רואה בכך תופעה שיש להילחם בה לאלתר ואינה משנסת מותניים לבירור הפניות שהתקבלו מחד, וכן לטיפול כולל במערך מאידך", כתבו למבקר המדינה.

יו"ר המטה, ענבל ליבר, הוסיפה כי "לא ייתכן כי תתקיים שחיתות כזו במערך חשוב לדוגמת זה, והסמכות העליונה המפקחת תמשוך ידיה ותסיר מעצמה האחריות לבחינת הדברים. התנהלות זו רק מוסיפה על האכזבה מהרבנות הראשית והעומד בראשה, שהוסיפה להתעצם עם התנגדותו של הרב לאו לחוק צהר בתחילת השבוע".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן