המחשב יוכיח: האם לתנ"ך מחברים שונים?

צוות חוקרים ישראלים פיתח תוכנה המזהה מחברים שונים על פי טקסטים שונים, שקבעה כי התנ"ך נכתב על ידי אישים שונים בתקופות שונות. הרב גודמן: המחקר לא מעלה ולא מוריד

חדשות כיפה אורי פולק 07/07/11 14:19 ה בתמוז התשעא

המחשב יוכיח: האם לתנ"ך מחברים שונים?
רננה הררי,ארכיון מצפה הילה, צילום: רננה הררי,ארכיון מצפה הילה

צוות ישראלי שחלק מחוקריו דתיים, פיתח באחרונה תוכנה חדשה לזיהוי מחברים של טקסטים, הקובעת כי מבחינה מחקרית, התנ"ך נכתב על ידי מחברים שונים בתקופות שונות. הצוות אותו הוביל פרופ' משה קופל, חוקר תלמוד מאוניברסיטת בר אילן, קבע כי על פי ממצאי התוכנה כי בסבירות של 90%, הסברא המחקרית בדבר כתיבתו של התנ"ך - נכונה.

החוקרים הזינו לתוכנה טקסטים מספר יחזקאל וספר ירמיהו וערבבו אותם לכדי טקסט אחד. התוכנה הצליחה לאתר את הקטעים על פי המקורות הנכונים שלהם, באופן כמעט מושלם. החוקרים הדגישו אפוא כי התוכנה לא מסוגלת לפתור את השאלה הפילוסופית - האם התנ"ך נכתב על ידי אדם או שמא "תורה מן השמיים". אולם, לדבריהם, ההוכחה המחקרית כי קיימים סגנונות שונים בתנ"ך, מעידה על כך שהוא בכל זאת נכתב על ידי אדם.

הרב יונה גודמן, ראש תחום חינוך אמוני במכללת "אורות ישראל", הסביר היום לכיפה ביחס למחקר החדש כי "הניסיון לבחון את שפת התורה בכלי מדע הוא כמו לקיים שיחה ערנית בין שני אנשים, אחד דובר סינית בלבד והשני דובר אידיש בלבד. אין קשר בין שני התחומים. התורה מלמדת אותנו "בשביל מה" והמדע מלמד אותנו "איך". התורה עוסקת ברוח ובערכים, במעשים ראויים ופסולים והמדע עוסק בחקר העובדות היבשות".

הרב גודמן טוען, לעצם העניין, כי "אף אם המחקר נכון, הוא לא מעלה ולא מוריד. הקב"ה כל יכול, ומתבטא במגוון קולות: "אחת דיבר אלוקים, שתים זו שמעתי". רש"י בעקבות חז"ל כבר הפנה את תשומת לבנו להבדל בין פעמים שהקב"ה מתגלה כה' לעומת התגלותו כאלוקים (רחמים ודין), הגרי"ד סולובייצ'יק חשף בפנינו קולות שונים הטמונים באדם עצמו, ואשר מתגלים דרך הבדלי הסגנון שבין פרק א' לפרק ב' בבראשית והרב ברויאר זצ"ל פיתח שיטה שלימה סביב העניין".

"כשמדובר בבני אדם, יתכן שאכן יש לכל אדם סגנון ייחודי משלו ברמת מובהקות שמחשב יכול לזהות", קובע הרב גודמן, "אך באשר לבורא הכול - המאמין שהוא כל יכול ממילא מבין שהוא מסוגל להתבטא בסגנונות שונים, לפי צורכי הדור והשומעים". בסיכומו של עניין מציין הרב גודמן כי "תפקידנו להקשיב, כמיטב יכולתנו, לכל הקולות בהם מדבר אלינו האלוקים".