המחיר לממשלת אחדות: הכיסא של אורי אריאל

למרות ההערכות בשנה החולפת כי אין סיכוי לכניסת המחנה הציוני לממשלה פורסם כי המחנה הציוני יבקשו את תיק החקלאות במסגרת ההסכם איתם. מי ירוויח ומי יפסיד?

חדשות כיפה משה מאירסדורף 09/05/16 17:55 א באייר התשעו

המחיר לממשלת אחדות: הכיסא של אורי אריאל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מאז כינונה של הממשלה ישנו ריטואל קבוע העולה חדשות לבקרים. כתבים פוליטיים מדווחים על משא ומתן בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר האופוזיציה הרצוג, הצדדים מכחישים בלשון רפה או תקיפה ועוברים לנושא הבא.

בשבועות האחרונים נדמה שמשהו בריטואל הזה עלה מדריגה. מאז שעננת החקירה סרה מעל ראשו של הרצוג, ומאידך נתניהו הרגיש שקואליציית ה-61 עולה לו יותר מדי כמו במקרה של חברי הכנסת נגוסה ואמסלם, נדמה שהדיווחים על המו"מ הולכים וגוברים מעת לעת.

היום התפרסם באתר ynet כי המחנה הציוני העמיד כתנאי לכניסתו לממשלה את משרד החקלאות בראשו עומד כיום השר אורי אריאל מ'תקומה'. בידיעה צוין כי הרצוג ירוויח מהמהלך פעמיים: גם יקבל תיק שדרכו יוכל להיטיב עם גרעין לא מבוטל של ממצביעי מפלגת העבודה בקיבוצים ובמושבים וגם יסלק את אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' מהקואליציה.

בנט, יש לזכור, אמר בשיחות סגורות שצוטטו בעיתון 'הארץ' כי "אם לוקחים לנו את תיק המשפטים, לא נשב בקואליציה. אנחנו רואים בתיק המשפטים סוגיה מהותית שמקבילה לשינוי קווי היסוד של הממשלה. זאת לא סוגיה פרסונלית", צוטט לפני כשבוע. מקור בבית היהודי מסר שזה לא מקרה שבנט העמיד כאולטימטום דווקא את משרד המשפטים ולא תפקידים אחרים בבית היהודי. "די בטוח שהוא לא יצטער אם אורי אריאל יעזוב את הממשלה".

כשבוחנים את התמונה כולה, נדמה שיש לא מעט מרוויחים ממהלך של כניסת המחנה הציוני לממשלה: נתניהו מרוויח שקט קואלציוני ושורד את הקדנציה, מפסיק להיסחט על ידי ח"כים בספסלים האחוריים ומקבל מעט לגיטימציה על ידי קידום תהליכים מדיניים למיניהם.

יצחק הרצוג, שיאיר לפיד נוגס בו בסקרים, הבין כבר מזמן שבעיקר משולחן הממשלה אפשר להוכיח עשייה: הוא יגרור אותנו למהלך מדיני שמחיר כרטיס הכניסה אליו יהיה שחרור מחבלים רוצחים והקפאה טוטאלית. הוא ימנע את הסדרת הישובים ביו"ש. הוא ישב בתוך הקבינט בכח מוגבר ומשם ילחץ לעוד ועוד מחוות לרש"פ, כמו היוזמה האיומה להוצאת צהל משטחי A ששרי הימין בקבינט הצליחו לעצור אך לאחרונה. בקיצור, הוא יהיה שידור חוזר והרבה יותר גרוע של הממשלה הקודמת עם 'יש עתיד' ו'התנועה' של ציפי לבני.

נפתלי בנט ייפטר ממפלגת תקומה וגם יוכל למצב את עצמו כ'מנהיג הימין' מימין לנתניהו ששוב הפנה עורף למצביעיו.

מצביעי הבית היהודי שקיבלו צל"ש והוקרה מנתניהו על כך שנכנסו בבחירות הקודמות מתחת לאלונקה והצביעו לליכוד,יגלו שעם המחנה הציוני בתוך הממשלה, יש מצב שעד הבחירות הבאות הם יהיו בעצמם על האלונקה.