המזון הובל בשבת, הרבנים התעלמו

חברת אל על העבירה את המזון הכשר במהלך השבת תוך התעלמות נותני הכשרות ובניגוד להוראות הרבנות שמצדה מאיימת שתסיר את הכשרות בתוך חודש אם המצב לא יתוקן מידית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/01/16 20:13 כה בטבת התשעו

המזון הובל בשבת, הרבנים התעלמו
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

שתי חברות המספקות מזון לתעופה, מהגדולות בישראל, אשר אחת מהן היא חברה בת של אל על, הובילו מזון לחברות תעופה במהלך השבת, בניגוד לנהלי הרבנות הראשית כך דווח היום ב-NRG. על פי הדיווח, חברות המזון פעלו באופן זה במשך כשש שנים, ככל הנראה בחסות התעלמות מצד הגורמים שהעניקו למפעלים את תעודת הכשרות.

בכירים ברבנות הראשית הטילו את האחריות על רב המפעל בחברת המזון תמ"מ השייכת לאל על, האחראי על הכשרות במקום. בכל מקום אחר בארץ אוכפים את הנהלים ביד קשה ומפעל שאינו שומר שבת לחלוטין מאבד את תעודת הכשרות שלו, אך על פי הדיווח האחראי על הכשרות במפעל, הרב משה נחשוני, מתעלם מהובלת האוכל בשבת ובכך "מאפשר" לחברות לחלל שבת. ברבנות אף הפנו אצבע מאשימה כלפי הרבנים הראשיים לשעבר, שלדבריהם לא עשו דבר כדי לשנות את המצב.

הרב משה נחשוני הגיב לטענות ואמר: "אנחנו נותנים את הכשרות לאוכל, לא לפן הלוגיסטי של הובלת האוכל. אני סוגר את המקום לפני שבת, ואין שום תזוזה ביום שבת בתוך המפעל. מה שקורה עם האוכל אחר כך לא קשור אלינו אלא ל'אל על' וצריך לשאול אותם. זה קורה כבר 67 שנים. בסופו של דבר אנחנו מספקים את האוכל, ויש משגיחים מעולים שמוודאים שהכל תקין".

כבר לפני כמה חודשים שלח הרב חגי בר גיורא, מנהל מחלקת הקייטרינג ברבנות הראשית, מכתב חריף לרב העיר לוד, הרב נתן אורטנר, שפרש בינתיים לגמלאות, וכן לאחראי על הכשרות המפעלים הרב נחשוני, בנוגע לכך שהחברה פועלת בשבת בניגוד לתקנות, ומובילה אוכל בשבת לשדה התעופה.

"ברצוני ליידע את כבוד הרב שעל פי נהלי הכשרות של הרבנות הראשית לישראל אין להימצא בקייטרינג משעה לפני כניסת השבת ועד חצי שעה אחר צאת השבת... על אחת כמה וכמה שאין להוביל אוכל בשבת מהקייטרינג לשדה התעופה... אי קיום הנוהל מהווה עילה להסרת הכשרות מהחברה".

למכתב הצטרף גם הרב הראשי עצמו, הרב דוד לאו, שביקש להתייחס בכובד ראש למכתבו של הרב בר גיורא, זאת ככל הנראה לבקשת הרב בר גיורא שביקש לייחס חשיבות משמעותית יותר לדרישת הרבנות. הרב בר גיורא ציין במכתב כי נשלחה התראה לשתי החברות כבר לפני שש שנים, אך אלו בחרו להתעלם מההוראה, זאת ככל הנראה בגיבוי שקט של מעניקי הכשרות.

יצוין, כי בחברת תמ"מ התחכמו עם הוראות הרבנות והם אינם מוציאים את האוכל משטח המפעל בשבת, בעקבות הוראות הרבנות לפני מספר שנים, הפתרון שנמצא בחברה הוא אחזקת המנות במקררים המוצבים מחוץ למפעל, ומשם הם מועברים לאזור הטענת המטוסים על ידי עובדים יהודים, דבר אשר אסור על פי הנהלים של הרבנות.

כרגע הוחלט ברבנות הראשית להציב אולטימטום בן חודש לחברת תמ"מ כדי שתשנה את פעילות של החברה, ותפסיק את הובלת האוכל בשבתות על ידי יהודי. באל על כבר גיבשו פתרון, ככל הנראה באמצעות אדם שאינו יהודי שיוביל את המזון.

גורמים באל על טענו בתגובה כי עד התקופה האחרונה הרבנות הראשית ורב המפעל לא אמרו דבר באשר להתנהלות, ועל כן תמוה שהם מאשימים את אל על ותמ"מ בפעילות שאינה עולה בקנה אחד עם הוראותיהם, זאת כאמור תוך היתממות אל מול ההוראות שנמסרו כבר לפני שש שנים.

"אל על" ו"תמ"מ" מסרו בתגובה כי "במשך כל השנים פעלה אל על בעצתם של רב המפעל ובהתאם להנחיות הרבנות הראשית. נפעל בהתאם להנחיות אלו גם בהמשך".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: ״חברה אשר לא תפעל לפי הנהלים, הכשרות תילקח ממנה התעודה לאלתר״.