המועצות הדתיות ממסמסות את הרפורמה בנישואין

פתיחת אזורי הנישואין? תלוי את מי שואלים. בלא מעט מועצות דתיות דורשים תעודת רווקות באזור המגורים וכך ממסמסים את הרפורמה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/12/14 18:24 יז בכסלו התשעה

המועצות הדתיות ממסמסות את הרפורמה בנישואין
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בתחילת מושב הכנסת הכריז המשרד לשירותי דת על "רפורמה בשירותי הדת" וכי כל זוג יוכל להירשם לנישואין בכל מועצה דתית ברחבי הארץ, וכך להקל עליהם בהליך זה וכפועל יוצא לשפר את השירותים שמציעה כל לשכה.

הבעיה? המועצות הדתיות החליטו לצפצף על החוק, ולמסמסו בעזרת תעודות רווקות. ממעקב שערכה עמותת 'עתים' במלאת שנה לפתיחת אזורי הרישום לנישואין עולה כי רוב המועצות הדתיות דורשות תעודה על מעמד אישי ("תעודת רווקות") מהמועצה הדתית במקום המגורים בלבד כדי לרשום את הזוג לנישואין.

כך, למשל, במועצות הדתיות בבאר-שבע, אילת, ירושלים, חולון, טבריה, מצפה רמון, אופקים, בית שאן, יקנעם, יבנה, שדרות, רמלה, רחובות, צפת וערד. מדיניות זו מאלצת את בני הזוג להתחיל בהליך רישום נשואיהם במקום מגוריהם, לשלם 150 ש״ח נוספים על הוצאת תעודת הרווקות, ולהשקיע זמן, מאמץ וכסף מיותרים.

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית ב'עתים': "מטרת שינוי החוק היה לאפשר לכל זוג להירשם לנישואין היכן שהוא בוחר, מבלי להתייצב בלשכת הרישום לנישואין במקום מגוריו. זה לא קרה. עד היום זוגות נאלצים לכתת רגליים בין לשכות רישום לנישואין, לרוב בתוספת תשלום לכל רבנות מקומית. לא רק שזה מנוגד ללשון ולתכלית החוק, מדובר במדיניות לא הוגנת ולא ישרה, שמכבידה על הזוגות לפני הרישום לנישואין ולמעשה מייתרת לחלוטין את "הרפורמה" של המשרד לשירותי דת".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "הדרישה להנפקת תעודת רווקות ממקום המגורים אינה מנוגדת לחוק. החוק מחייב לאפשר רישום לנישואין בכל מקום ללא קשר למקום המגורים - והמועצות הדתיות מצייתות לחיוב זה. ברוב המועצות הדתיות מאפשרים לעשות גם את החלק של תעודת רווקות במקום בו נרשמים, דבר שמתאפשר בזכות מערכת המחשוב של המשרד לשירותי דת".