המועמדים לתפקיד היועמ"ש: אביחי מנדלבליט ואביעד הכהן

שניים מהמועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה הם פרופסור אביעד הכהן ואביחי מנדלבליט. כרגע נחשב מנדלבליט למועמד המוביל

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/09/15 11:02 ד בתשרי התשעו

המועמדים לתפקיד היועמ"ש: אביחי מנדלבליט ואביעד הכהן
יחצ, צילום: יחצ

פרופסור אביעד הכהן ומזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט מועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אשר יבחר בעתיד הקרוב ויחליף את יהודה ויינשטיין.

מנדלבליט, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי, הינו המועמד המוביל כרגע לתפקיד, וזוכה לתמיכתם של מספר חברים בוועדה הממנה, וכן זוכה בתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במקביל, עלה לאחרונה כמועמד אפשרי לתפקיד פרופסור אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, הנחשב כאחד מבכירי המשפטנים של הציונות הדתית, שהיה בעבר מועמד לתפקיד שופט בבית המשפט העליון.

מועמדים נוספים אשר אינם מהציונות הדתית הינם נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס הילה גרסטל, יו"ר דלק אנרגיה, ראש סגל משרד רה"מ לשעבר עו"ד יורם טורבוביץ, שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב מיכן אגמון גונן, ונשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע ספי אלון, בנו של השופט מנחם אלון ז"ל, ואחיו של הרב בני אליון והרב מוטי אלון, וכן היועץ המשפטי לכנסת איל ינון.

בנוסף, הוזכרו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים רז נזרי, ופרקליט המדינה שי ניצן, כמועמדים אפשריים לתפקיד.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין צפוי לפרוש בינואר 2016, ולקראת פרישתו, תיסגר היום רשימת המועמדים לתפקיד. ועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי הבא התכנסה אתמול (ד') לישיבה סגורה, במהלכה דנו חבריה ברשימת המועמדים המתגבשת. בראש הוועדה עומד נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, וחברים בו פרופסור גבריאלה שלו, חברת הכנסת ענת ברקו, עו"ד יחיאל כץ, ושר המשפטים לשעבר משה ניסים.

מדובר במבחן משמעותי לשרת המשפטים איילת שקד, שכן היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי אינו נחשב כאוהד של ההתיישבות ביהודה ושומרון וכן יצא מספר פעמים נגד הרבנות הראשית ונושאי דת ומדינה, כגון משחקי הכדורגל בשבת.

תנאי הסף לתפקיד הוא כשירות להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, כשהמועמדים מוצעים על ידי ראש הממשלה, שרת המשפטים או חברי וועדת האיתור. על מנת להיבחר לתפקיד יש לזכות בתמיכה של ארבעה מתוך חמישה חברי הוועדה, ועל כן אם לא יגיעו חברי הועדה להסכמות, ייתכן כי לבסוף יוצנח מועמד לא ידוע לתפקיד. עם פרסום הרשימה הסופית, יוכל הציבור להביע התנגדות למועמדים תוך 21 ימים.

המועמד המוביל לתפקיד כאמור הינו מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, אשר בעברו תפקידים משפטיים בכירים, ביניהם תפקיד הפרקליט הצבאי הראשי. עם זאת, בעקבות מעורבותו בפרשת הרפז, עלולים חברי הועדה לפסול את מועמדותו.