המוהל שאמר אמירות גזעניות מביע חרטה ומשהה את עצמו מהסמכת מוהלים: "זמן לחשבון נפש"

הרב אליהו אסולין שנחשף השבוע בתחקיר 'כאן' כשהוא מכשיר מוהלים בהליך מזורז, תמורת סכום כסף גדול, הנפקת תעודה ועריכת בריתות ניסיוניות על אוכלוסיות קשות יום במכתב חרטה ליו"ר וועדת הקליטה אברהם נגוסה: "נפל בי פגם מוסרי ואני מתנצל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/12/16 20:26 א בכסלו התשעז

במכתב מפורט ואישי ששלח הערב המוהל שנתפס באמירות גזעניות, הרב אליהו אסולין ליו"ר ועדת העלייה והקליטה ח"כ אברהם נגוסה הוא מפרט את השתלשלות האירועים בהם נתפס מכנה את עריכת בריתות המילה בקרב הסודנים והאריתראים כ"בשר תותחים". הרב אסולין הצהיר כי הוא משהה את עצמו מהכשר מוהלים חדשים. יש לציין כי לאחר התחקיר עלתה דרישה מצד אנשי ציבור לשלול לו את רשיון המוהל ולמנוע ממנו ןלערוך בריתות נוספות.

במכתב מתנצל המוהל על דבריו ומביע חרטה עמוקה. יחד עם זאת כותב אסולין כי בניגוד לנטען בכתבה התחקירן התלווה אליו לבריתות קודמות שלא הוצגו בכתבה וכי האם הפיליפינית ידעה על מעורבותו של המתלמד ואף הודתה למוהל על התוצאה.

"בימים האחרונים אני עורך חשבון נפש והפנמה של הדברים שנחשפו, בהם התבטאתי באופן בלתי הגון בעליל שאינו הולם אותי כלל וכלל. כבר בתחילת הדברים, אני מבקש להודיע שאני משעה את עצמי מלהסמיך מוהלים עד להודעה החדשה. אחרי שהבהרתי זאת, אבקש מכבודו לתת לי לכל הפחות את זכות התשובה ולקרוא את דבריי עד תומם.

חשוב לי להדגיש כי אכן מעדתי מילולית, אבל עבודתי המקצועית עצמה נעשתה ללא כל דופי. הכתבה לא סיפרה לצופיה שהאם שצולמה בסרטון שפורסם, ידעה והסכימה בפירוש שהמתלמד הוא זה שיבצע את הברית ואישרה בפניי כי היא מרוצה ביותר. את הדברים הללו אומרת אם התינוק עצמו, שהעידה על כך ואף הודתה לי על עבודתי. יתירה מזו, בניגוד מוחלט לנאמר בתחקיר, זו לא הייתה הפעולה הראשונה שניתנה לתחקירן כמתלמד".

המוהל מחלק את מכתבו לשני חלקים שאותם הוא נדרש להסביר: ההכשרה המזורזת שנתן למתלמד-תחקירן והמשפטים הגזעניים בהם השתמש:

"לגבי המשפטים הפסולים שאמרתי, התחקיר יצר רושם מוטעה כביכול הדברים נאמרו ברצינות תהומית. זה לא מה שהיה. זו הייתה שיחה אישית עם תלמיד שלאחר מכן התברר כתחקירן. תחקירן כמו תחקירן, רצה לשמוע ממני את מה שרצה לשמוע. הוא הפגין בהגזמה חוסר ביטחון עצמי, וגרר אותי לנסות ולהרגיע אותו. במהלך נסיונות ההרגעה, דיברתי בהומור, והשתמשתי בביטויים שאינם הולמים, כדי לטעת בו תחושת ביטחון. אלו היו מילים לא מתאימות, אבל מילים שנאמרו בשיחה קלילה שנועדה להרגיע את המתלמד החששן. לו הכתבה הייתה מציגה את כל חומר הגלם של השיחה המוקלטת, הדברים היו מקבלים פרופורציה אחרת".

"בנוגע לפעולה שנתתי למתלמד לבצע, חשוב להדגיש שתלמידים המגיעים לרכוש את המקצוע מקבלים לעשות פעולה מבודדת רק לאחר שהושם מגן מיוחד המונע כל סיכון או סכנה כלשהי לתינוק. מדובר בפעולה שאינה דורשת מיומנות או ניסיון כלשהם. זאת הסיבה שעל פי המסורת היהודית ישנם רבים הנוהגים שההורים עצמם יבצעו את אותה פעולה ללא כל ניסיון ומבלי שהוכשרו לכך, זאת מכיוון שאין צורך בהכשרה או ניסיון לפעולה זו".

[embed]

]

בסיום דבריו כותב המוהל אסולין כי הוא מתחרט על הדברים ומשעה את עצמו מהכשרת מוהלים: "ואחרי כל הדברים הללו, אני מתחרט מעומק לב. הביטויים שאמרתי לא אמורים להיאמר, בשום הקשר ובשום אופן. באמת ובתמים, מחשבות רבות מלוות אותי. כאדם שגדל בדימונה, עיר עולים, וכעולה בעצמי, אני רגיש באופן מיוחד לאוכלוסיות אלו, מעניק להם יחס ועזרה ועורך בריתות לבני העדה, פעמים רבות ללא כל תשלום. אינני מסיר אחריות, ולכן משעה עצמי מלהסמיך מוהלים. אחרי יומיים של בחינה מדוקדקת לגבי התבטאותי, אני יכול לומר, כי על אף שלא נפל כל פגם בעבודתי, נפל גם נפל פגם מוסרי בסגנון דבריי ועל כך אני מתנצל ומרכין ראש".