"המדינה צריכה לדאוג שכולם יוכלו לשמור שבת"

הרב צפניה דרורי מברך על חוק השבת החדש וטוען כי לא מדובר בכפיה דתית אלא בחוק המונע כפיה אנטי דתית. "החוק מבטא את מה שמרגיש רוב עם ישראל"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/12/15 13:33 ט בטבת התשעו

"המדינה צריכה לדאוג שכולם יוכלו לשמור שבת"

"חוק השבת עלה דווקא על ידי אדם המציג עצמו, לא כאיש דתי מן המניין, אלא מסורתי והוא ביטא את מה שמרגיש רוב עם ישראל שהשבת היא נכס יהודי ומדינה יהודית חייבת לשמור על הנכס שמייחד את עם ישראל מכל העולם", אומר ל'כיפה' רבה של קרית שמונה, הרב צפניה דרורי כשהוא מתייחס לחוק 'יום המנוחה השבועי' של חבר הכנסת מהליכוד, מיקי זוהר שאושר אתמול בוועדת השרים לענייני חקירה. "הדברים האלה כל כך פשוטים וכנראה שהגיע דור שאפשר לומר את זה בצורה ברורה", מוסיף הרב דרורי.

על פי הצעת החוק, בית עסק שיעבוד בשבת וייתפס - ישלם קנס הגדול פי שלושה מהפדיון שלו באותה שבת ויהיה חשוף לתביעה אזרחית של בעלי עסקים מתחרים. לשאלה האם נושא העיצומים הכספיים בחוק החדש לא יגרום לתחושת כפיה משיב הרב דרורי נחרצות כי "העיקר הוא לא הקנס הכספי אלא העיקרון שקובע שמדינת ישראל מפעילה רק שירותים חיוניים בשבת ולא מפעילה עסקים בשבת".

לטענתו של הרב דרורי יש חוקי עבודה רבים במדינה ואף אחד לא חושב שהם מפריעים ובעייתיים, "המדינה צריכה לדאוג לזכויות ולחיים האישיים של כל משפחה ומשפחה ואם גורמים להם וכופים על עובדים לעשות את מה שהם לא רוצים ולעבוד בשבת כי אין להם ברירה זה לא כפיה לשמירת דת אלא כפיה למניעת כפיה אנטי דתית", אומר הרב דרורי נחרצות.

הרב מציים כי גם כיום העסקים שפתוחים בשבת מחויבים לתת לעובדיהם יום חופשי אחר כנגד, "לצערי רבים מהעסקים רומסים את זכויות העובדים. המדינה צריכה לדאוג שכל אחד ואחד מבית ישראל יוכל לשמור שבת ולחיות כמו שאר האנשים שיש להם יום יותר מלא עם המשפחה".

"כשבאו לרב צבי יהודה קוק הליגה נגד כפיה דתית והציעו לו להצטרף אליהם הוא אמר להם שיחתום בשמחה נגד כפיה דתית אך בתנאי שתיכלל בכך גם כפיה אנטי דתית. מי שנגד כפיה צריך להיות נגד כל כפיה דתית או חילונית. החוק החדש ימנע כפיה אנטי דתית ויאפשר ליותר אנשים לשמור את השבת בנחת", מסיים הרב דרורי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן