המגזר הסרוג נפרד משמוליק ריפמן

שמוליק רייפמן נפטר אמש לאחר מאבק במחלה קשה. על אף שהשתייך מרבית הזמן לקצה השני של המפה הפוליטית, במגזר הדתי-לאומי ספדו למי שהם מכנים כ-"איש התיישבות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/01/17 12:51 ד בשבט התשעז

המגזר הסרוג נפרד משמוליק ריפמן
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ראש המועצה האזורית רמת נגב שמוליק ריפמן נפטר אמש (ב') בגיל 67 לאחר מאבק במחלה קשה. על אף שהשתייכותו הפוליטית לא תמיד עלתה בקנה אחד עם הציבור הדתי-לאומי, לא מעט אנשים מהמגזר הסרוג מעידים כי כי מדובר באדם מיוחד.

שר החקלאות אורי אריאל אמר: "ברוך דיין האמת: שמוליק ריפמן נפטר אמש. שמוליק היה איש של ציונות, התיישבות וחקלאות אשר זכה לממש בחייו את חזון דוד בן גוריון להפרחת הנגב. משתתף בצערה של משפחת ריפמן היקרה. ‏שמוליק היה חבר שלי והוא יחסר לי מאוד. בבניין הארץ ננוחם".

מי שראיין אותו רבות כעיתונאי וכתושב הנגב, הוא אלישיב רייכנר. ל'כיפה' הוא אמר "הוא היה אדם של התיישבות וב-25 שנה הוא עשה הכל למען ההתיישבות בנגב והוא הצליח לעשות דברים מדהימים" רייכנר מציין ראיון שקיים עם ריפמן בשנת 2001 בה הוא אמר: "אני נמנה עם אלו שמאמינים שהציונות עדיין לא סיימה את דרכה, והיא חייבת לשאוב כוחות חדשים ולבנות מנופים נוספים לפיתוח הארץ בכלל והנגב בפרט. לא מקובלת עלי הגישה שמתנכרת להתיישבות הוותיקה והחדשה, ולא משנה אם זה ביש"ע, בגליל, או בנגב. אין לי ספק שאפשר לחזור לתפיסת עולם שממשיכים ליישב את הארץ ולפתח אותה, ולא מתעסקים רק במה שאני נוהג לכנות 'פיתוח מדינת תל אביב'. זה לא קל, ולא פשוט, זו מלחמה יומיומית, אבל אני מאמין בדרך, ואפשר להגיע לזה".

ריפמן נולד בבני ברק ובהיותו בן 12 נשלח על ידי הוריו כילד חוץ לקיבוץ רביבים. בשירותו הצבאי היה חייל וקצין בנח"ל מוצנח והשתחרר בדרגת רב סרן. בשנת 1991 הוא מונה לראש המועצה האזורית רמת נגב וכעבור 4 שנים החל לכהן במקביל כיושב ראש מינהלת הרשות לפיתוח הנגב. בשנת 1996 הוא נבחר ליושב ראש מרכז המועצות האזוריות בישראל וכיהן בתפקיד זה עד סמוך לפטירתו.

המועצה שבראשותו, זכתה במשך עשר שנים ברציפות בפרס שר הפנים, בגין ניהול מנהלי וכספי מצטיין. בין הפרויקטים שהיה קשור בקידומם נמנים עיר הבה"דים, חולות חלוצה, כביש 6, מניעת הזיהום הסביבתי ברמת חובב ואחרים.

ריפמן היה חבר מפלגת העבודה, לאחר הקמת מפלגת קדימה עבר ריפמן לשורותיה ובבחירות לכנסת ה-17 מוקם במקום ה־46 ברשימת מועמדיה לכנסת. בסמוך לבחירות לכנסת ה-19 פרש ריפמן מרשימת מפלגת קדימה והביע תמיכה במפלגת ישראל ביתנו ובעומד בראשה, אביגדור ליברמן. בלכתו השאיר אחריו את טליה אשתו ושלושת ילדיהם.

רוני פלמר מתנועת אור ליישוב ופיתוח הנגב והגליל סיפר על העזרה הרבה והעידוד שריפמן סיפק לו ולחבריו כשהקימו את התנועה בעודם בחורים צעירים וחסרי ניסיון: "שמוליק ריפמן נפטר מן העולם. יושב וחושב. מאריך את הלילה הזה. מסרב ללכת לישון. מתעקש להיזכר עם הרבה עצב מהול בחיוכים בחוויות ורגעים קשים כקסומים. להוקיר את האיש שלפני 17 שנה פשוט האמין בנו. יחיד במינו".

פלמר מספר שנגד כל מרימי הגבה והמתנגדים ריפמן, "באמונתו. במעשיו. בנחישותו. פתח לנו דלת לרמת הנגב, נגד הרבה מאד מתנגדים לילדים עם כיפה שבאו להתיישב בין הקיבוצים. תמך ולימד ובעיקר נתן לנו, ילדים בני 23 את המפתחות להקמת וחיזוק ישובים ברמת הנגב, להקמת פרויקטים פיסיים, לארגון קבוצות התיישבות, להחלטות ממשלה ועוד. בימים של היעדר חזון ומנהיגות סמכת עלינו ולקחת סיכונים, בשביל שעוד משפחה תעבור לנגב היית מוכן לעשות הכל. שמוליק היית איש נדיר ונתת גב אדיר. תחסר לנגב שכה אהבת. תודה אישית שאני בטוח שהיא תודה בשם רבים. מעשיך עוד ישאו את שמך הטוב לעוד הרבה שנים".

סגן ראש המועצה האזורית שומרון,דוידי בן ציון, כתב אמש בדף הפייסבוק שלו דברי הספד על מי שבעיניו היה אדם עם לב ענק: "שמוליק ריפמן ז"ל. איש ציבור ואדמה. אהבתי מאד את שמוליק. פער השנים הגדול, המרחק הגאוגרפי והבדלי התפיסות, כל אלו לא מנעו ממני להרגיש קרוב אליו ולהנות משיחה טובה איתו".

בן ציון סיפר כי פגש את ריפמן לראשונה, "כאבא של אלול, חברי לצוות בבה"ד אחד, ראש מועצה גדול עם לב ענק וצניעות נדירה. בהמשך הדרך נפגשנו עת היה שמוליק יו"ר מרכז המועצות האזוריות והביא את כל ראשי המועצות להשתלמות בשומרון. לא חשש ממה יגידו ואיך תתקבל החלטתו לקיים את ההשתלמות השנתית דווקא בשומרון. היה חד בהחלטותיו".

סגן ראש המוא"ז שומרון המשיך וסיפר: "כשנכנסתי לתפקידי כסגן ראש המועצה, תפסתי איתו שיחה ארוכה בכנס המועצות האזוריות והחכמתי מנסיונו עתיר השנים ורב התבונה. ענווה של מנהיג שכבר ראה הכל. כזה היה שמוליק. איש ציבור ברמ"ח אבריו, צנוע וישר דרך, איש עשיה ללא מנוחה. יהי זכרו ברוך".

יש לציין שבנו של ריפמן, און, הוא חבר בארגון 'השומר החדש', ארגון שהוקם ע"י קבוצת פעילים במטרה לסייע לחקלאים, לבוקרים ולכלל אזרחי המדינה בשמירה, עבודה חקלאית והחזקת השטחים הפתוחים בנגב ובגליל. בתנועת רגבים כתבו בדף הפייסבוק: "משתתפים הבוקר באבלו של חברנו און ריפמן מארגון 'השומר החדש' על פטירת אביו,שמוליק ריפמן ז"ל, ששימש במשך שנים ארוכות כראש מועצת רמת הנגב. שמוליק ז"ל הקדיש את חייו לפיתוח ולהרמת קרנה של ההתיישבות בנגב. ראינו בו תמיד דמות מעוררת השראה במסירות הנפש והחזון למען עתיד הנגב. יהי זכרו ברוך".