"הכשרות איננה מנוגדת לחוקת ארה"ב"

כך פסק בית המשפט העליון בניו יורק, בעקבות עתירת בעלי עסק שטענו כי לא הוענקה להם תעודת כשרות אך ורק בשל העובדה כי הם אינם יהודים אורתודוקסיים. השופטת: לא מדובר באפליה

חדשות כיפה אורי פולק 15/08/11 11:26 טו באב התשעא

"הכשרות איננה מנוגדת לחוקת ארה"ב"
SpecialKRB-cc-by-nd, צילום: SpecialKRB-cc-by-nd

בית המשפט העליון של ניו-יורק פסק כי ניתנת כשרות איננה מנוגדת לחוקת המדינה. שופטת בית המשפט העליון, נינה גרשון, פסקה השבוע כי "חוק הכשרות המתוקן של מדינת ניו-יורק אינו מנוגד לחוקה".

בכך דחתה השופטת את תביעתה של מעדנייה מלונג-איילנד, הסמוכה לניו-יורק, שמנהליה טענו כי מפקחי הכשרות לא אישרו את כשרות העסק משום שהם אינם יהודים אורתודוקסיים והדבר מנוגד לחוקת ארצות הברית - שכן מדובר באפליה פסולה.

בפסק דינה קבעה השופטת כי "אם תפקידם של המפקחים היה לקבוע בעצמם מהו מקום כשר ומהם מוצרי בשר כשרים, הרי היה הדבר מנוגד לחוקת ארה"ב, הקובעת הפרדה בין דת למדינה". ואולם, השופטת ציינה כי "מותר להם לקבוע אם המקום והמוצרים הם כשרים בהתאם להחלטות של הגורמים היהודיים האורדתוקסיים ולאשר זאת, כך שהם קובעים רק את אמינות ההכשרים ולא את השתייכות בעלי עסק לקבוצה אורתודוקסית או אחרת".

עם זאת, בפסק דינה אישרה השופטת כי לפני תיקון החוק נעשו על ידי מפקחי הכשרות צעדים לא חוקיים, כי הם אלה שקבעו אם בית העסק או המוצרים הנמכרים בו הם כשרים.