הכנסת ערכה יום הצדעה למען תורמי הכליות בישראל

לראשונה בכנסת- יום הוקרה מיוחד הוקדש לתורמי הכליה בישראל ולמפעל עמותת מתנת חיים, המקדמת תרומת כליות אלטרואיסטית בין זרים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 01/06/16 08:58 כד באייר התשעו

הכנסת ערכה יום הצדעה למען תורמי הכליות בישראל
אלי סגל, צילום: אלי סגל

באירוע ראשון מסוגו בכנסת, אותו יזם ח"כ יואב בן צור (ש"ס), אירחו יו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין, שר הבריאות יעקב ליצמן, את הרב ישעיהו הבר ועמותת 'מתנת חיים', אשר מקדמת את תחום השתלות הכליה האלטרואיסטיות בישראל. במסגרת האירוע, אותו הנחה הד"ר אבשלום קור ובנוכחות חברי כנסת מכל סיעות הבית: בצלאל סמוטריץ, שולי מועלם, מוטי יוגב, זהבה גלאון, משה גפני, אחמד טיבי, יעקב פרי, מנחם מוזס, ישראל אייכלר, אורי מקלב, יעקב אשר ועוד, אישי ציבור, רופאים, חולי ותורמי כליות אלטרואיסטים, הוענקו תעודות הוקרה לתורמי הכליות בישראל ולעוסקים בתחום ההשתלות בישראל. בתום הטקס העניקו נציגי המתנדבים ליו"ר העמותה הרב הבר שי הוקרה על פועלו ללא הרף להצלת חיים, ולאחר מכן התקיים דיון במליאת הכנסת בהשתתפות השר ליצמן, וחברי כנסת נוספים שהעלו על נס את תורמי הכליה ואת המהפך האלטרואיסטי המתרחש בישראל.

לצד זאת, וועדות הכנסת השונות דנו בסוגיית תרומת הכליות מן החי בישראל ובדרכי הפעולה בעתיד. בוועדת הרווחה והבריאות דנו בהליך התרומה, בדרכים להקל על התורמים ובצורך ליצירת מעטפת גם עבורם.

בוועדת הכספים, דיבר הארי לנגמן, בכיר במשרד האוצר לשעבר, שסיפר על בנו, שעבר השתלת כליה מתורם זר בחנוכה האחרון. בוועדה דובר על חסכון של מיליארדי שקלים לקופת המדינה בכל תורם כליה, אשר הודות לו מחלימים חולים המטופלים בדיאליזה, וכן על המעטפת הכספית הניתנת לתורמים במסגרת תרומתם. בוועדת החינוך דובר על הצורך ההסברתי בעניין התרומה האלטרואיסטית, בצורך להגדיל את המודעות בתחומי החינוך ובהטבות לסטודנטים אשר תורמים. הוועדה קראה למל"ג להתחשב בסטודנטים הללו ולייחס להם הקלות המקובלות אצל מילואימניקים.

לקראת הטקס בכנסת פרסמו בכירי המדינה מכתבי הוקרה והערכה לתורמי הכליה ובהם דבריהם של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין: "הנתינה של התורמים הינה ללא משוא פנים ושלא על מנת לקבל פרס- אלא כדי להקל על סבלו של הזולת ולהיענות לבקשה שלעיתים אף אינה נאמרת. מעשים אלה, גבורה אנושית זו, יוצרת רקמה חיה המחברת את חלקי החברה הישראלית והופכת אותה לגוף חי, בריא ומתפקד. בעשייה יוצאת הדופן יש תרומה לא רק לחולי הכליות כי אם למדינת ישראל כולה, והפכתם אותי ואת מי ששומע על פועלכם למאמינים גדולים יותר- באדם, בטוב הלב האנושי ובמדינה המופלאה הזו, המצמיחה אנשים כאלו."

חה"כ יואב בן צור יוזם הכנס אמר: "אני רואה ביום זה נקודת ציון משמעותית לעידוד הציבור לתרומת כליה, כמו כן אני סבור כי על המדינה לנקוט צעדים משמעותיים ומיידיים שיקלו על התהליך, על התורמים והמושתלים ואפעל לכך".

יו"ר הכנסת, חה"כ יולי (יואל) אדלשטיין אמר בכנס: "ההתכנסות המיוחדת בכנסת מעלה על נס את הפעילות החשובה לעידוד תרומת כליה בהובלת העמותה והרב ישעיהו הבר. תורמי הכליה ובני משפחותיהם ראויים למלוא ההערכה שלנו על הנכונות למעשה זה, כמו גם העוסקים במלאכה הרפואית, אשר מפיצים אור יקרות לחברה הישראלית ומגלים את האחווה והערבות ההדדית במיטבם."

גם שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן נשא דברים ואמר: "אנו עדים ליוזמה חיובית בישראל, כאשר מאות בני אדם תורמים כליה לאדם זר שלא הכירו קודם והצילו את חייו. זו מסירות נפש במובן החיובי של המילה, שמתרחשת בזכות הלב החם של התורמים הרואים את חבריהם במצוקה ונרתמים להצלת חייהם."

הרב ישעיהו הבר, יו"ר עמותת מתנת חיים ומושתל כליה בעצמה שבמסגרת פעילותו תרמו בשנים האחרונות שלוש מאות בני אדם כליות לאנשים שאינם מכירים אמר: "אירוע ההוקרה הנו הזדמנות להוקיר לכל תורמי הכליות בישראל, אשר נותנים מעצמם באצילות. כאשר הקמתי את העמותה, הצבתי לי למטרה שלא יהיה חולה הממתין לתרומת כליה. מדי יום אנו מקבלים עוד פניות מאנשים שמעוניינים לתרום מעצמם ולהעניק מתנת חיים לאחר ובכך להציל חייו. אני מקווה שנצליח בעזרת השם לחלץ מטיפולי הדיאליזה הקשים כמה שיותר חולים, עד הגשמת החזון שכל הנזקק להשתלת כליה, יזכה בה בתוך זמן קצר. אני מברך על הוקרת אישי הציבור ומאמין שבאמצעותה נוכל להתפתח ולקדם את המודעות והחשיבות של מעשה תרומת הכליות".