הכנסת אישרה תוכנית למלחמה במשתמטות מטעמי דת

על פי ההצעה שאושרה, המתגייסות יידרשו לדווח על שינוי באורח חייהן ואף לתת הסברים לגורמים צבאיים במידה ויעלה חשד בנוגע להצהרת המתגייסות

חדשות כיפה אורי פולק 12/03/12 20:37 יח באדר התשעב

הכנסת אישרה תוכנית למלחמה במשתמטות מטעמי דת
בית השלום, ויקיפדיה העבירת, צילום: בית השלום, ויקיפדיה העבירת

הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתלחם נגד תופעת הבנות המשתמטות משירות צבאי מנימוקים דתיים, זאת כשהן למעשה חילוניות אשר אינן שומרות תורה ומצוות.

הצעת החוק מעבירה למעשה את האחריות על ההצהרה הדתית - על המתגייסות. על פי ההצעה, מתגייסת שמצהירה כי היא דתייה תחויב במהלך שנתיים לדווח על שינוי באורח חייה. עד כה, הסתפק צה"ל בהצהרה חד פעמית, כך שאין עליהן להתחייב על שינוי באורח חיים.

עוד הוחלט כי מעתה ואילך יוכל צה"ל להציג ראיות במידה ועולה חשד כי המתגייסת הצהירה הצהרת כזב, או במידה וישנו יסוד ממשי שמוכיח כי ההצהרה איננה בתוקף. במקרה שכזה, תזומן המתגייסת לדיון בו היא תצטרך להציג את טענותיה בפני גורם צבאי או לשלוח את טענותיה בכתב. רק לאחר מכן יוחלט אם הפטור יעמוד בתוקפו או יבוטל.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, הדגיש היום כי "מדובר במהלך חשוב מדרגה ראשונה שבא להילחם בתופעה בזויה של השתמטות מצה"ל על ידי שקר. ישנה זכות לבנות דתיות לקבל פטור מצה"ל אך לצערי מתרבה התופעה של בנות שאינן דתיות המנסות להשתמט מלשרת בצה"ל ומשקרות בהצהרתן. המטרה של החוק היא שבנות יפסיקו לשקר, ובעזרת הפעלת הסנקציות בחוק - השקר כבר לא ישתלם להן".