הכנסת אישרה את "חוק הסנקציות" על סרבני הגט

לראשונה בישראל ייקבע לוח זמנים למתן גט ולהפעלת סנקציות ולחץ על סרבני גט, החל משלילת רישיון נהיגה ועד למאסר בפועל. ח"כ שנלר, יוזם החוק: על חברה דמוקרטית לפעול נגד כליאתן של נשים

חדשות כיפה אורי פולק 20/03/12 09:13 כו באדר התשעב

הכנסת אישרה את "חוק הסנקציות" על סרבני הגט
אלנתן גוטוירט, צילום: אלנתן גוטוירט

"חוק הסנקציות" על סרבני הגט, שהגישו חברי הכנסת עתניאל שנלר וזבולון אורלב, אושר אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. החוק החדש עתיד להביא לצמצום משמעותי של תופעת סרבנות הגט בארץ.

על פי הצעת החוק, בתי הדין הרבניים בישראל יחויבו לראשונה על פי חוק לקבוע מועד לסידור גט, בתוך חודש ממתן פסק הדין לגירושין. דיון בהטלת סנקציות על סרבני גט, דוגמת שלילת רישיון נהיגה, איסור יציאה מהארץ ואף מאסר בפועל, יתקיימו רק בתוך שלושה חודשים ממועד פסק הדין.

ניסוחו של החוק גובש לאחר מסע הכנה נרחב של ח"כ שנלר, בתיאום בין בתי הדין הרבניים לבין ארגון "מבוי סתום" וזכה לגיבויו של משרד המשפטים.

יוזם החוק, ח"כ עתניאל שנלר, אמר כי "משמעותה של סרבנות הגט, היא כליאתן של נשים ואובדן החופש מלהקים משפחתן מחדש. על חברה דמוקרטית ונאורה - לשחרר נשים וגברים מסרבנות הגט, שוב הוכח שהומניזם, דמוקרטיה ושוויון - אינם סותרים את ההלכה היהודית".

עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", הוסיפה כי "התיקון לחוק מהווה ציון דרך חשוב במאבק למען זכויות נשים בישראל ולמען קרוב השוויון בין המינים בענייני נישואים וגרושים". לדבריה, "התיקון לחוק עשוי לצמצם ואפילו למנוע את ההתעללות והסחטנות המתמשכת כלפי נשים ולשים קץ לסחבת של בתי הדין הרבניים בהלכי גרושין באמצעות וידוי אכיפת פסקי דין ושימוש יעיל בסנקציות כנגד סרבני גט".