הכל בגלל 400 דולר: הספינר והסכסוך הישראלי-פלסטיני

ילדים שזורקים אבנים על שוטרים - זה היה בסיס ההשראה של אזרחית אמריקנית ליצירת הלהיט העולמי כבר לפני 20 שנה. ומדוע היא לא ראתה מכל זה אפילו סנט אחד?

חדשות כיפה 04/05/17 12:41 ח באייר התשעז

הכל בגלל 400 דולר: הספינר והסכסוך הישראלי-פלסטיני
צילום מסך מיוטיוב ופלאש 90, צילום: צילום מסך מיוטיוב ופלאש 90

קניתם לילדכם ספינר? מסתבר שהטרנד החדש נהגה כבר לפני כשלושים שנה נולד בישראל בהשראת ילדים פלסטינים שזרקו אבנים על שוטרים.

קתרין הטינגר (63) מארה"ב, היא זו שהגתה את הרעיון, פיתחה אותו לגרסא ראשונית ואף החזיקה בזכויות היוצרים עליו עד לפני כעשור. ל-'גרדיאן' היא מספרת שבשנות ה-80 היא הגיעה לביקור בישראל והופתעה לראות ילדים פלסטינים זורקים אבנים על שוטרים ועוברי אורח ישראלים.

הטינגר אמרה כי החליטה לנסות לפתח צעצוע שיעסיק את אותם ילדים ויסיח את דעתם מהתפרעויות והפרות סדר. במשך שנים היא לא עשתה עם הרעיון דבר עד שלפני כ-20 שנה היא יצרה, בהשראת בתה, את הספינר הראשון. "בהתחלה רציתי למצוא דרך לעזור לקדם שלום בין ישראלים לפלסטינים", סיפרה, "אחר כך רציתי למצוא משהו שיסיח את דעתה של הבת שלי".

בכתבה שתורגמה על ידי 'ידיעות אחרונות' נכתב כי עד 2005 היא החזיקה בזכויות הפטנט על הספינר, אך מאחר ולא היו לה 400 דולרים לחידוש הרשיון היא נאלצה לוותר עליו. לטענתה, למרות שלא הרוויחה כלל מהמכירות של הלהיט העולמי החדש אין לה תחושת החמצה, "לא קל להיות ממציא. אולי שלושה אחוזים מהאנשים שממציאים דברים גם עושים מזה כסף, בדרך כלל מי שמרוויח הם אנשים אחרים לגמרי. זו המציאות הלא נעימה".

למרות שמצבה הכלכלי בכי רע, היא ציינה שהיא שמחה שהרעיון שלה מעסיק ילדים רבים ברחבי העולם, "ברור שאם לא הייתי מוותרת על הזכויות לא היו לי את הבעיות שיש לי היום, זה היה הרבה יותר נעים, אין ספק. אני קצת לא מבינה למה אחרי 20 שנה זה פתאום כזה להיט, אבל אני שמחה שילדים נהנים מזה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן