הכיבוש משחית? הכוח של בג"ץ משחית

יציבות או רודנות? נעם שמבה על החלטת בג"ץ שטרפה את הקלפים הדמוקרטים ותמנע ממשקיעים זרים להגיע ולהשקיע בישראל

חדשות כיפה נעם שמבה 28/03/16 20:17 יח באדר ב'

הכיבוש משחית? הכוח של בג"ץ משחית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

התערבות בג"צ אתמול במתווה הגז, שמשמעותה עצירת פיתוח שדות הגז היא פגיעה קשה בכלכלה הישראלית, שעלולה להיות בעלת אפקט חריף בהרבה מכלל מאמצי החרם כנגד ישראל.

אנשי כלכלה התווכחו בחודשים האחרונים רבות וצפויים להתווכח עוד מול טיעונים של פעילים המגדירים עצמם כחברתיים, אבל המהות של ההחלטה היא האסון הגדול. ניתן לעמת טיעון חברתי עם מדדים כלכליים, אבל לא ניתן לנצח את הפופוליזם, שהחל מאתמול מצא סעד בבית המשפט העליון.

אחת הטענות המרכזיות שארגוני השמאל הקיצוני מעלים כנגד פעילות צה"ל ביהודה ושומרון זו הסכנה שהפקדת כוח רב בידי חיילים מזמינה התנהגות לא מוסרית. בעיית הכוח המופרז תקפה על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבית המשפט העליון. חבר השופטים ממנה את עצמו לפי טעמו הוא, אוחז בזרוע שלטונית רבת עוצמה - אולי העוצמתית היותר, והוא הגורם שנותן את המילה האחרונה.

ממשלת ישראל שנבחרה אך לפני שנה העבירה החלטה, ובית המשפט החליט להשתמש בכוחו לרעה ולכפות עמדה פופוליסטית בניגוד להכרעה הדמוקרטית הלגיטימית. היכל הצדק שאמור לתת פתרון לאלו שניזוקו מרודנות השלטון הפך להיות אבי אבות הרודנות במדינת ישראל.

אין מה להתרשם מהפיתול המשפטי שהוביל את בית המשפט לקבוע את שקבע, מדובר בתירוץ בלבד. הכוחנות משמרת את עצמה, כל פעם התירוץ הוא אחר. הסעיף שבגינו פגעו השופטים בכלכלת ישראל, סעיף היציבות, צריך להוות מראה לשופטים. שופטי בית המשפט העליון הם סמל היציבות במערכות השלטון בישראל, קבוצה משובטת שמחזיקה מעצמה בעלת הבנה מעמיקה בכל תחום.

האבסורד הוא שנבחרי הציבור נדרשים לספק תוצאות כדי להיבחר שוב אך המורמים מעם תוקעים מקלות בגלגלי הדמוקרטיה, ומסרסים פעם אחר פעם את יכולת הממשלה לפעול. איש מאתנו לא יעז להשקיע במגרש משחקים שתנאיו משתנים על פי גחמות השליט התורן, בפרט כאשר השליט מתחלף תכופות.

למען האמת פופוליזם חברתי ומשפטנים אלו התחומים היציבים ביותר במדינת ישראל, אולי זו הסיבה שזרועות הקרן לישראל חדשה בוחרות להשקיע מאמצים רבים דווקא בתוכניות משפטיות או חברתיות, והסיבוב הזה על חשבוננו.

נחזור לחייל שירה על מחבל בחברון לפני ימים בודדים. עמעום נהלי הפתיחה באש ויחס שלילי ללוחם גם אם כשל יוביל להימנעות של חיילים מלפעול כראוי בשעת מבחן.

השדה הכלכלי לא שונה. חוסר הוודאות בדרישות הרגולטוריות בישראל ושנאת העשירים המתפתחת תגרום לחברות להדיר את רגליהם מהסיכון הישראלי, את המחיר כולנו נשלם. בית המשפט הוסיף אתמול חטא על פשע ונתן את הגושפנקא למגמה הזו. גם לא נמנע מדיון לא לו, וגם בחר בהחלטה השגויה.

הכותב הוא סטודנט לתואר שני במדיניות ציבורית