היסטוריה בצה"ל: לראשונה יתאפשר לחיילות לשרת כמשגיחות כשרות

לראשונה יאפשר צה"ל לחיילות לשרת בתפקיד משגיחת כשרות, תפקיד שהיה חסום בפני חיילות עד כה. לתפקיד יוכלו להתמיין חיילות דתיות ואף כאלה שאינן מגדירות עצמן דתיות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 08/01/14 10:57 ז בשבט התשעד

היסטוריה בצה"ל: לראשונה יתאפשר לחיילות לשרת כמשגיחות כשרות
farshad5475-cc-by-sa, צילום: farshad5475-cc-by-sa

לאחרונה פתח צה"ל תפקידים רבים לנשים שעד כה היו סגורים בפיניהן. כאמור, אחד התפקידים הוא משגיחת כשרות שתפעל במסגרת חיל הרבנות הצבאית. מי שיזמה את פתיחת התפקידים החדשים ובהם תפקידי משגיחות כשרות היא יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים תא"ל רחלי טבת ויזל.

בשיחה שקיימנו עם יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים הסבירה תא"ל ויזל כי בכל הנוגע לנורמות בשירותי הדת, צה"ל אינו גוף שמוביל מדיניות כי אם פועל בהתאם למדיניותה של מדינת ישראל הנקבעת ברבנות הראשית לישראל ובמשרד הדתות. זו הסיבה לפיה עד כה לא אפשר צה"ל לנשים לשרת כמשגיחות כשרות בצה"ל, זאת בהתאם למדיניות הרבנות הראשית. לאחר שלא מכבר סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן פתח תפקידי משגיחי כשרות בישראל גם לנשים, יכול היה צה"ל להתיישר בהתאם למדיניות המדינה. עוד ציינה תא"ל ויזל כי נכון להיום לא נחשפה לרצון או לבקשות מיוחדות של נשים לשרת כמשגיחות כשרות.

מערך השגחת הכשרות בצה"ל בו ישרתו לראשונה גם נשים, הוא גוף הפועל מטעם הרבנות הצבאית ואחראי על השגחת הכשרות בצה"ל. לפיכך הוא פועל על פי הנחיות ובהתאם להוראות מערך הכשרות של הרבנות הראשית לישראל. משגיחות הכשרות עתידות לסייר במטבחים בגזרות השונות ובבסיסים הפרוסים ברחבי הארץ. הן יעברו טירונות מצומצמת ולאחר מכן קורס משגיחי כשרות מקצועי בבסיס הרבנות הצבאית בצריפין.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, על כך שיתאפשר לחיילות לשרת כמשגיחות כשרות:

"אין כל מניע הלכתי שאישה תכהן כמשגיחת כשרות, ואני שמחה לראות שבניגוד לעבר, גם ברבנות הצבאית הבינו זאת. כבר במאה ה16 נשים היו שוחטות ואחראיות על תחום הכשרות. אם נשים יכולות להיות טייסות, לוחמות, ולשבת בחדרי מצב ולקבל החלטות בסיטואציות מלחיצות בהרבה, הן יכולות לשמש גם כמשגיחות כשרות. לאחר שגם הרבנות הראשית הסירה את המחסומים, לשוק תגענה משגיחות מנוסות יותר שצברו ניסיון בשרות הצבאי.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il