היישוב אפרת השלים מהפכה ירוקה

חיסכון של כ-50 אחוז בצריכת החשמל, ירידה של כ-60 אחוז במספר דליפות המים ביישוב ופינוי של פחות ממחצית מכמות האשפה הממוצעת בישראל. כך הפכה אפרת ליישוב הירוק ביותר מעבר לקו הירוק

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/11/13 13:01 יא בכסלו התשעד

היישוב אפרת השלים מהפכה ירוקה

לאחר חודשים של מיפוי, בדיקות כדאיות והכנת מסמכי המכרז, השבוע יצא לדרך מכרז להחלפת התאורה ברחובות היישוב אפרת שבגוש עציון. הפרויקט, שישפר את התאורה הקיימת ביישוב ויגרום לחיסכון בצריכת האנרגיה, הינו שלב נוסף בהפיכתה של אפרת לעיר ירוקה. "המעבר לתאורת לד מאפשר בקרה דרך המחשב ולהבחין בתקלות און ליין וגם מאפשר חיסכון של קרוב ל-50 אחוז בצריכת חשמל", מסביר יהודה שוויגר, מנכ"ל המועצה.

החלפת התאורה ביישוב הינו המשך ישיר לפעולות רבות ובמגוון תחומים שהפכו את אפרת לעיר ירוקה וחוסכות לתושבים כסף רב. "אפרת כעיר ירוקה חוסכת לתושבים מיליוני שקלים בשנה", חושף שוויגר ומציין כי החלפת התאורה הינו שלב נוסף בחיסכון עצום בחשמל ביישוב בעקבות כמה פעולות שנערכו בו בשנים האחרונות.

המהפך בצריכת החשמל החל בבתי הספר, שם הציבה המועצה שעונים המכבים את התאורה לאחר סיום שעות הלימודים. הכיבוי האוטומאטי חוסך אנרגיה וכסף רב. "אין מצב שמישהו שוכח לכבות את התאורה. זה פשוט נכבה לבד", מסבירים במועצה.

אם לא די בכך, במגרשי הספורט ביישוב הותקנו זמזים שמידי שעה יוצרים רעש כך שאם המגרש בשימוש הנוכחים בו מאריכים את התאורה - שצורכת לא מעט חשמל - לשעה נוספת, ואם המגרש ריק התאורה נכבית באופן אוטומאטי.

נוסף על כך, מידי לילה בשעה 23:00 נכבה באופן אוטומאטי כל פנס שלישי ביישוב. "זה עומד בתקן התאורה וחוסך כסף ואנרגיה ליישוב", מסביר שוויגר.

"הפיכת מערכת החשמל ביישוב לירוקה וחסכונית הינו רק חלק מהשינוי שעבר על היישוב בשנים האחרונות", מסבירים במועצה המקומית אפרת ומציינים כי בתחום המים נעשו פעולות שהפיחתו את הפחת במים של היישוב בלמעלה מ-50 אחוז. "ביצענו פרויקט של מיחזור מים בבתי ספר, הצבנו שעוני מים שכונתיים שבאמצעותם אנו מזהים נזילות סמויות", מציין שוויגר ומוסיף: "השעונים מאפשרים שליטה טובה יותר על הדליפות ואנו מעריכים שבשנת 2013 נחסוך עוד 50 אחוזים מפחת המים ביישוב אחרי שבשנת 2012 כבר חסכנו 50 אחוז".

נוסף על כך, בימים אלו מתקינה המועצה מערכת השקיה ממוחשבת כשבסיום התקנתה כל ההשקיה הציבורית ביישוב תעבור לתוכנת מחשב שתזהה דליפות ונזילות או ליין. "המערכת הזו אמורה להפחית כ-20 אחוז מדליפות המים בגינות היישוב", אומרים במועצה.

גם בתחום פינוי האשפה אפרת נמצאת בין הרשויות המתקדמות ביותר בארץ. "מספיק לומר שאנחנו מפנים מתחת ל-50 אחוז מהממוצע הארצי לפינוי אשפה למשפחה", אומר שוויגר ומדגיש: "זה אומר שמשפחה באפרת זורקת פחות ממחצית מהאשפה של משפחה ממוצעת במדינת ישראל. זו מהפכה בתום בשיתוף ובעידוד התושבים וזה גם חיסכון של לא מעט כסף בשנה".

איך עשו את זה? 500 קומפוסטרים נרכשו על ידי התושבים באפרת במחיר מסובסד דרך המועצה וקומפוסטרים נוספים הוצבו בחלק ממוסדות החינוך.

"כל הפעולות הללו, ואלו שאנחנו מתכוונים לבצע בעתיד הקרוב, זו תוצאה של עבודת מטה רחבה שקיימנו ואנו עובדים על פי הממצאים שלה", מסביר ראש המועצה עודד רביבי ומוסיף: "מהתהליך הזה, שבו הפכנו את אפרת לאחת מהרשויות הירוקות ביותר בארץ, אנו חוסכים מיליוני שקלים אבל לא פחות חשוב מזה: אנו דואגים לסביבה".