היועץ המשפטי לממשלה: מועמדות הרב אליהו - אינה ראויה

עו"ד יהודה וינשטיין צפוי להודיע לרב שמואל אליהו: "מועמדותך אינה ראויה ועלולה לגרום לבעיות משפטיות". להודעה שכזו יש תוקף ציבורי - אך לא מעמד מחייב

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 15/07/13 19:40 ח באב התשעג

היועץ המשפטי לממשלה: מועמדות הרב אליהו - אינה ראויה
ברוך גפן, צילום: ברוך גפן

היועץ המשפטי לממשלה, עו“ד יהודה וינשטיין, החליט לפסול את מועמדותו של הרב שמואל אליהו לתפקיד הרב הראשי לישראל. וינשטיין צפוי להודיע הערב (ב‘) לרב כי מועמדותו ”אינה ראויה ועלולה לגרום לבעיות משפטיות“.

החלטת היועמ“ש מגיעה על רקע שורה של התבטאויות עבר של הרב אליהו, לגביהן טען וינשטיין כי הן גזעניות לכאורה. וינשטיין שיגר לרב אליהו הוראה לנמק את אותן התבטאויות והרב אליהו, אתמול, העביר מכתב תגובה המתייחס לטענות היועץ המשפטי לממשלה.

באופן עקרוני טען הרב אליהו כי חלק גדול מההתבטאויות לא הובנו כהלכה או הוצאו מהקשרם. ביחס לתשובה הלכתית שכתב בשו“ת ההלכתי של אתר כיפה, בה קרא ”לנקום בחילונים“ על ההתנתקות, זאת על ידי החזרתם בתשובה, טען הרב אליהו כי הוא לא כתב את התשובה בכיפה וכי הפסיק להשיב בכיפה כבר בשנת 2002. אולם העיתונאי יאיר אטינגר מ“הארץ“, פרסם היום באתר האינטרנט של ”הארץ“ כי מצא מאות רבות של תשובות החתומות על ידי הרב אליהו בכיפה - חלקן הגדול משנת 2006. הרב אליהו חזר על עמדתו וטען בתשובה ל“הארץ“ כי הוא לא כתב את אותן תשובות.

יודגש כי הרב אליהו לא חייב לקבל את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה מפני שהיא איננה מחייבת אותו. עם זאת, מדובר בהחלטה לה תוקף ציבורי.

מהרב אליהו נמסר בתגובה: ”ערב תשעה באב בחר היועץ להסיר את מסיכת הצביעות הממלכתית ולדרוס את הדמוקרטיה. מסתבר שהיועץ אשר הכשיר מעשים חמורים של חברי כנסת נגד חיילי צהל, ונתן גיבוי לראשי התנועה האיסלאמית בחר לקיים משפט שדה לרב אליהו והפך את עצמו לתובע, לשופט ולתליין. ויינשטיין אשר הבין שרוב גדול בקרב הגוף הבוחר עומד לבחור ברב אליהו לרב ראשי החליט לשבור את הכלים ובצעד חסר תקדים, ללא סמכות, ללא שימוע וללא אימות הטענות יצר מציאות חדשה ולפיה מועמד שאינו מוצא חן בעיני האליטה המשפטית לא יקבל את הגנת הרשויות. היועץ יצטרך להסביר כעת לציבור כולו מדוע חנין זועבי ושיך ראאד סלאח זכאים להגנתו התקיפה בעוד שרב עיר מוערך ומועמד מוביל לתפקיד מותקף על ידו בחריפות“.