היועץ המשפטי לממשלה החליט: הקרקעות המוגדרות כנכסי נפקדים בעמונה ייבדקו

בישיבה שנערכה אתמול בלילה קבע אביחי מנדלבליט כי יש לכבד את החלטת בג"ץ ולפנות את היישוב עמונה. לטענתו מעמדן של החלקות הסמוכות ליישוב אינו בהכרח מעמד של נכסי נפקדים ודרושה בדיקה יסודית של החלקות על מנת להגיע להכרעה

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 08/08/16 09:33 ד באב התשעו

היועץ המשפטי לממשלה החליט: הקרקעות המוגדרות כנכסי נפקדים בעמונה ייבדקו
Emil Salman, צילום: Emil Salman

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע אמש כי אינו מאשר בשלב זה שימוש בנכסי נפקדים כפתרון ליישוב עמונה. בישיבה שכינס בנושא פינוי עמונה אמר מנדלבליט כי ההמלצה להשתמש בפתרון של נכסי נפקדים "מעוררת סוגיות משפטיות כבדות משקל, בין השאר גם בתחום דיני הקניין ומעמדם של נכסי נפקדים, ובתחום דיני התכנון והבנייה". בישיבה השתתפו פרקליט המדינה, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, חברי צוות ההסדרה ונציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים.

מנדלבליט אמר כי יש חשיבות רבה לכבד את החלטת בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, מיום 25.12.2014, ככתבה וכלשונה, ולפיה יש לפנות את כלל הבנייה הקיימת במאחז עד לא יאוחר מיום 25.12.2016. נקודת המוצא של מנדלבליט בדיון הייתה הקפדה דקדקנית ונטולת פשרות על קיום שלטון החוק בכלל, וביו"ש בפרט.

מנדלבליט אמר כי אין מניעה משפטית להמשיך ולבחון את מעמדן הקנייני של החלקות הסמוכות לעמונה, לגבי חלקות אלה קיימת אינדיקציה ראשונית להיותן נכסי נפקדים, על ידי בחינה משפטית ופרסום לחיפוש בעלויות יהיה ניתן לדון באופן מסודר ויסודי בהמלצת צוות ההסדרה. המלצת צוות ההסדרה הייתה העתקת חלק ממבני עמונה והקמתן מחדש על אדמות סמוכות שלטענתם ניתן להגדירן כ"נכסי נפקדים".

בישיבה נאמר כי לאחר בדיקה יסודית והנחת מסד נתונים מלא ככל הניתן לגבי מצב החלקות, יוכל היועץ המשפטי לממשלה להידרש לסוגיות המשפטיות המתעוררות, בין היתר בתחומים של ניהול נכסי נפקדים ובנושא של דיני התכנון והבנייה, כאמור.