היועץ המשפטי לכנסת: "אין שום בעיה בהצבת אנדרטה לזכר פינוי גוש קטיף"

לאחר בקשתו של מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר להסרת אנדרטה המציינת את הפינוי מגוש קטיף. עונה איל ינון, היועץ המשפטי, כי אין בעיה להציב פסל במשכן, שאינו קבוע

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/02/16 14:18 כב בשבט התשעו

היועץ המשפטי לכנסת: "אין שום בעיה בהצבת אנדרטה לזכר פינוי גוש קטיף"
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, קבע: אין מניעה להציב האנדרטה לציון פינוי גוש קטיף בשטח משכן הכנסת. כזכור, מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר פנה אמש (א') ליועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון, במטרה לבחון את חוקיות החלטתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין' לחנוך היום (ב') בכנסת "יד לגוש קטיף", מודל מוקטן של אנדרטה לזכר ישובי הגוש שנעקרו בהתנתקות.

"הנני פונה אלייך לאור הודעת הכנסת על הצבת אנדרטת קבע בשטח המשכן לציון פינוי ההתנחלויות משטח עזה וצפון השומרון. על פי מיטב ידיעתי, בשטח המשכן מוצבות מספר מצומצם מאוד של אנדרטאות המתייחסות להיסטוריה של עם ישראל, לערכים עליהם מושתתת הדמוקרטיה הישראלית, ובאופן ספציפי לזכר קורבנות השואה ולזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה", כתב אופנהיימר בפנייתו.

לדבריו "עד היום, אירועים קשים וטראומתיים בתולדות עם ישראל ומדינת ישראל לא זכו לאנדרטאות קבע בשטח המשכן. לא רצח רבין ולא מלחמת יום כיפור, לא פינוי ימית ולא הטבח בכפר קאסם. עד כה הכנסת לא פתחה את שעריה להצבת מיצגים ואנדרטאות קבועים (להבדיל מתערוכות משתנות) מלבד אלו הקיימים במשכן משנותיו הראשונות".

איל ינון, השיב לאופנהיימר כי אין מניעה להציב את האנדרטה מכיוון שלפי ההגדרות, היא לא נחשבת כאנדרטת קבע, וכי הדגם המוקטן ניתן להסרה או להזזה מהמקום. "עוד ראוי לציין כי הדגם שהוצב עתה, אין בו נקיטת עמדה ביחס לתכנית ההתנתקות" אמר ינון.