היועמ"ש של ועדת חוקה: "יש חורים בחוק ההסדרה"

חה"כ לשעבר אורית סטרוק הזכירה לציפי לבני שיש חוקים שחלו ביו"ש ולא הייתה לה בעיה עם זה כמו 'חוק פינוי פיצוי. יהודה גליק ביקש מאביחי בוארון לא לקרוא לבחורי הישיבות לעזוב את הישיבה ולהגיע למאבק: "תאבדו שליטה גם אם תגידו לא לנהוג באלימות"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 29/11/16 15:10 כח בחשון התשעז

היועמ"ש של ועדת חוקה: "יש חורים בחוק ההסדרה"
אביטל טרקיאלאטוב, צילום: אביטל טרקיאלאטוב

חוק ההסדרה אמור לעלות מחר להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ועו"ד אלעזר שטרן, היועץ המשפטי לכנסת, טוען כי בהצעת החוק נותרו חורים רבים בנוגע לאופן הפיצוי של בעלי הקרקעות הפלסטינים. החל מגובה התשלומים והפיצוי, אופן קביעתם ויכולת בעלי הקרקע לערער על הסכומים שניתנו לו.

בנוסף אמר עו"ד שטרן כי "בדרך כלל המחוקק לא מחוקק בהתייחסות למקומות ספציפיים. גם כשהוא כן קבע הדבר הזה נפסל בבית המשפט העליון" וכי ככל שהקריטריונים בנוגע לגובה ואופן פיצוי יהיו מפורטים וישימים יותר, הסיכוי שהחוק יעבור את מבחן בג"ץ יהיה גבוה יותר. חוסר הבהירויות בניסוח החוק יהיו חייבים להתברר בהכנות הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, במידה וההצעה תעבור מחר בכנסת בקריאה ראשונה.

"היינו מעדיפים שלא היינו צריכים את החוק הזה" הדגיש ח"כ יהודה גליק. "אנחנו מדברים פה על יישובים ושכונות שהוקמו בשותפות ועידוד המדינה שראתה בהם צורך ציבורי. הייתי בביקור במגרון שפונתה לפני ארבע שנים ומה יש שם היום? הרס. יש לנו אינטרס ציוברי למנוע הרס של יישובים ושכונות. אנחנו צריכים להילחם בנושא מבחינה הומניטרית. יש בעיה ברמת הדמוקרטיה כשאומרים 'זה לא לגיטימי החוק הזה'. לא לגיטימי לומר שעמדה אחרת היא לא לגיטימית. לומר שהחוק לא מוסרי ולא דמוקרטי זה לא מוסרי ולא דמוקרטי".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

"42 שנה מדינת ישראל בונה ומתכננת יישוב" אמר ד"ר שי בן יוסף, יו"ר מזכירות היישוב עפרה. "כל הרשויות הפורמליות, הועדה הפורמלית לתכנון ובנייה, היו מעורבות, אין כאן אירוע שקרה בטעות. זה לא קרה רק בעפרה. כך הקימו יישובים עוד טרום מדינת ישראל" הסביר בן יוסף ואמר כי העלייה לקרקע קדמה לשאלת הבעלות על הקרקע, רק לאחר הקמת יישובים נמצאה הדרך להסדיר אותם חוקית. "פשוט תפסו אותנו ברגע הלא נכון, כשלא תמו מהלכי ההסדרה".

"הפתרונות שמוצעים כרגע על ידי היועצים המשפטיים מחוץ לבניין הזה אלה פתרונות שאין בהם שום תועלת" תקף בן יוסף. "אם זה לא חוק ההסדרה אז צריך למצוא פתרון אחר. שנתיים אנחנו שומעים תשובות לא אמיתיות. זה לא רק עפרה, זו כל ההתיישבות, החוק הזה סוף סוף מכיר בהתיישבות. אם קרה ומדינת ישראל עשתה טעות והקימה יישוב על אדמות פרטיות, החוק יעשה צדק גם עם בעלי האדמות. מעבר לכל השיקולים שמסביב, שיקולי פחד, צריך לחשוב על התכלית ועל המטרה הצודקת שהחוק הזה משרת".

ח"כ לשעבר, אורית סטרוק, נכחה בדיון ותקפה את ח"כ ציפי לבני שטענה כי מדינת ישראל אינה יכולה לחוקק חוק בנוגע ליהודה ושומרון וכי "הכנסת היא הריבון בתחומי מדינת ישראל. ביהודה ושומרון הריבון הוא המפקד הצבאי בשטח. החוק הזה כורך את החבל סביב צווארה של מדינת ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג".

סטרוק אמרה כי "יש פה היתממות משוועת. ח"כ ציפי לבני טוענת כי לא ניתן לחוקק חוק שחל מעבר לתחומי הקו הירוק. הגברת הנכבדה בשבתה כשרת משפטים, כשרצתה לפנות אלפים מגוש קטיף חוקקה חוק שחל מעבר לקו הירוק וראה זה פלא בג"ץ אישר שזה בסדר. אנחנו חווים כבר מעל לעשר שנים את השלכות החוק שהיא חוקקה, היא ואריק שרון עם הדורסנות שלו, אנחנו חווים את הטילים. היא מדברת על התפקידים שמטילים על צה"ל, היא הפכה את צה"ל לצבא הגירוש".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

ידידיה, תושב עמונה כבר 20 שנה ויליד עפרה אמר כי הוא "מבקש מחברי הועדה לא לתת לחברי עמותות השמאל הקיצוניות לגרור אותנו לחיכוכים. מי שרצה להילחם בתופעת נוער הגבעות שלא ייתן יד לדבר הזה. כי זה מה שמוליד את נוער הגבעות. מה אני אגיד לבנים שלי כשישאלו אותי למה הרסו את היישוב? מי מרוויח מזה? אני מבקש מחברי הועדה שיתמכו בחוק הזה, גם חברים המשמאל- מהסיבות ההומניטריות וחברים מהמימין- מסיבות ערכיות. לא אתם פוגעים בבית המשפט ולא המחוקק. בית המשפט הוא ששם עצמו מורם מעם. תאריך העקירה נפל על נר ראשון של חנוכה- באנו חושך לגרש" חתם ידידיה.

ח"כ יעל גרמן הגיבה לטענות התושבים ואמרה להם כי "יש לכם כעס מוצדק אבל אתם מפנים אותו לכיוון הלא נכון. המדינה שלחה אתכם למקום שבו עברתם על החוק. זה לא אשמתכם. היה למדינה זמן מאז 2006, בפניה הראשונה בנוגע לעמונה, לשבת איתכם ולמצוא פיתרון" אמרה גרמן והאשימה את הממשלות הקודמות בחוסר פעולה בנוגע לעמונה ולהתיישבות.

ח"כ גליק אמר כי הצביעות בנוגע להחלטות בג"ץ מקוממת "לפני שבוע היה אמור להתפנות אום אל חירם ולמרות שהייתה החלטת בג"ץ חלוטה, באה המשטרה ודחו את הפינוי. ליבי ליבי עם אנשי עמונה, עפרה, נתיב האבות ושאר היישובים. אנחנו צריכים להפוך עולמות כדי לתקן את החוק הזה" גליק אף אמר כי "שמו אצבע משולשת על בג"ץ" במקרה של פינוי ערבים ובדואים.

אל תושבי עמונה ואל יו"ר מטה מאבק עמונה, אביחי בוארון, שנכח בדיון, פנה ח"כ גליק ואמר "אני מתחנן לפניכם, יש לכם אחריות. תדאגו שלא יהיה פינוי בכוח. אל תקראו לתלמידים לעזוב את הישיבות ולבוא לעמונה. שוטרי ישראל הם גם שלנו. אם חלילה נגיע ליום האחרון ולא נצליח להציל את היישוב, אני מתחנן בפניכם, גלו מנהיגות, אתם תאבדו שליטה גם אם תגידו להם לא לנהוג באלימות".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

אביחי בוארון, ראש מטה המאבק עמונה

עינת קורמן מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל פנתה גם היא לחברי הכנסת שנכחו בדיון "יש פה עוולה שקוראת כבר עשרות שנים לאזרחי ישראל. בואו תתקנו את זה, יש לכם את היכולת. אנחנו לא נוגסים בבג"ץ, החוק הזה הוא חוק מידתי, יש כאן עניין של זכויות אדם וזכויות אזרח. בכל הנושא של המשפט הבינלאומי ונושא האוכלוסיה המקומית, האוכלוסיה היהודית ביהודה ושומרון יכולה להיחשב גם כאוכלוסיה מקומית, עם קצת רצון טוב לתושבים שהתיישבו שם בתום לב אפשר להפעיל את הסמכות של הרשות המחוקקת ולעזור. זה בדיוק התפקיד שלכם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן