היועמ"ש מנדלבליט התלונן ליו"ר הכנסת על התבטאויות של ח"כ יוגב

במכתב ליו"ר הכנסת התלונן היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על התבטאויות חריפות כנגד היועצים המשפטיים העוסקים ביו"ש: "התבטאויות מעין אלו עלולות להיתפס כניסיון להטות את שיקול דעתם המקצועי של קציני הפרקליטות הצבאית". יוגב בתגובה: "ביקורת עניינית"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 20/09/16 21:12 יז באלול התשעו

היועמ"ש מנדלבליט התלונן ליו"ר הכנסת על התבטאויות של ח"כ יוגב
Emil Salman, צילום: Emil Salman

ח"כ מטעם הבית היהודי מוטי יוגב, יו"ר ועדת המשנה לעניינים אזרחיים ובטחוניים ביהודה ושומרון, אמר בראיון לגל"צ כי הוא לא חוזר בו מאמירותיו נגד הפרקליטות הצבאית. "אני דורש אמות מידה של צדק גם מקצינים במדים" אמר יוגב והדגיש כי אסור שליועץ המשפטי יהיו אג'נדות פוליטיות "אם תבדוק את קריטריוני השיפוט ואת החוות דעת המשפטיות שיצאו בכל השנים האחרונות במסגרת הזאת, ואם תשווה, אז תראה שהן מוטות ואינן מידתיות - אני דורש קריטריונים ברורים ושווים של צדק".

בדיון של ועדת המשנה לעניינים אזרחיים ובטחוניים ביהודה ושומרון, שנערך לפני יותר משבוע, התבטא ח"כ מוטי יוגב נגד קציני הפרקליטות הצבאית. ח"כ יוגב עורר את זעמו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ששלח מכתב בנושא, הכולל ציטוטים של ח"כ יוגב מתוך הועדה, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

יוגב אמר בוועדה כי היועץ המשפטי הקודם של אזור יהודה ושומרון, דורון בן ברק, הוא "פוליטיקאי במדים" וכי צריך להעמיד אותו לדין, כמו גם את הפרקליט הצבאי הראשי, שרון אפק. "ההיסטוריה תשפוט את שניהם. מקדמים אג'נדה של מדיה פלשתינית נגד ההתיישבות" אמר יוגב "דורון בן ברק צריך לפשוט את המדים ולרוץ לכנסת אם הוא רוצה לקדם את האג'נדה שלו".

מנדלבליט הביא את דבריו של יוגב במכתבו ליו"ר הכנסת ואמר כי "קציני הפרקליטות הצבאית, ובהם יועמ"ש איו"ש, פועלים ללא לאות על מנת לספק ייעוץ משפטי איכותי לשאלות משפטיות מורכבות, בסיטואציות לא פשוטות. השיקול היחיד שמנחה אותם הינו השמירה על שלטון החוק". מנדלבליט הוסיף כי "אין כל הצדקה להתבטא כלפיהם באופן המתואר. יתר על כן התבטאויות מעין אלו עלולות דווקא להיתפס כניסיון להטות את שיקול דעתם המקצועי של קציני הפרקליטות הצבאית". מנדלבליט אמר כי להתטאויותיו של ח"כ יוגב אין מקום בדיוני הכנסת וחתם את המכתב לאדלשטיין בדרישה לטיפול בנושא "הדברים מובאים לידיעתך לכל טיפול שתמצא לנכון".

חברי הארגונים "רגבים" ו״פורום עוטף ירושלים" יצאו להגנתו של ח"כ יוגב, עם פרסום מכתבו של מנדלבליט, ״ח״כ מוטי יוגב חושף בדיוני הוועדה התנהלות הפוגעת שוב ושוב בהתיישבות והתושבים ביהודה ושומרון, ומנגד התנהלות שמאפשרת לאוכלוסיה הערבית לעשות ככל העולה על רוחה" מסרו הארגונים.

"כולנו רוחשים כבוד והערכה לקציני צה"ל שעוסקים בביטחון המדינה למען אזרחי ישראל. אין בהערכה זו כדי למנוע ביקורת עניינית וישירה מצד הציבור, נציגיו והארגונים האזרחיים על תפקודם של משרתי הציבור. לעיתים ביקורת חדה היא היחידה שמעוררת את תשומת הלב הציבורית לצורך בתיקון הליקויים״.