היועמ"ש: אישור הסמכת הרב שטרן - מהלך טכני בלבד

היועמ"ש קובע כי אישור הסמכת הרב שטרן הינה חידוש תעודת כושר בלבד ולא הוצאת הסמכה חדשה. אופטימיות בסביבתו של הרב שטרן

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/10/14 18:29 יג בתשרי התשעה

היועמ"ש: אישור הסמכת הרב שטרן - מהלך טכני בלבד
פלאש 90, צילום: פלאש 90

במכתב ששלח הערב המשנה ליועמ"ש ארז קמניץ הוא קובע כי הדיון בכושר של הרב אריה שטרן לרב עיר צריך להתבצע כדיון של חידוש כושר ולא של קבלת כושר. המשמעות ההיא כי מדובר בעניין טכני בלבד ועל כן כפי הנראה לא ימנע מהרב שטרן להתמודד לתפקיד רב העיר ירושלים. בסביבתו של הרב יעקב שפירא מנהלים דיונים האם להגיש מועמדות או שמא לתת לרב שטרן להתמודד על התפקיד תוך נטילת סיכון כי מועמדותושל הרב שטרן תיתקל בקשיים נוספים.

שעות ספורות בלבד לפני סיום הגשת המועמדויות לתפקיד רב העיר ירושלים, הגיע הערב (ג') הרב משה חיים לאו להגיש מועמדות לתפקיד רב העיר האשכנזי. מדובר במועמד חזק שילחם על התפקיד נגד הרב שטרן כנציג החרדים. עד עתה הגישו 15 רבנים את מועמדותם לתפקיד רב העיר האשכנזי והספרדי, חלקם אנונימים וחלקם מוכרים יותר.

המועמדים האשכנזים הינם הרב אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית, הרב משה חיים לאו והרב אליהו שלזינגר, רב העיר גילה, הנחשבים משמעותיים יותר במירוץ, ובנוסף גם הרב יהודה רוזנטל מבני ברק, הרב יהושע זנד, הרב אליהו דוד רוזנטל, המכהן כדיין בפתח תקווה, והרב אברהם חנוך קונטיינר ראש מוסדות מרכז תורה אוסטרובצא.

הרבנים הספרדים הינם הרב הראשי לשעבר הרב שלמה עמאר, הרב חיים אמסלם, הרב מרדכי טולדנו שהינו קרוב משפחתם של הרבנים אברהם ויצחק יוסף, הרב מרדכי מלכה, הרב משה ממן, המשמש דיין בבית הדין לגיור, והרב מרדכי ענתבי מבית הכרם, הרב יהודה חייק והרב מרדכי מלכא מאלעד.

מוקדם יותר דווח ב'כיפה' כי על מועצת הרבנות הראשית לאשר מחדש את הסמכתו של הרב אריה שטרן, ועל רקע זה נטען כי הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, יתמודד כמועמד מדף מטעם הציונות הדתית למקרה בו הרב שטרן לא יוכל להתמודד.

בשיחה עם 'כיפה' זועמים חלק מחברי הגוף הבוחר מטעם מועצת העיר ירושלים וטוענים כי לא יתמכו ברב שפירא לתפקיד. “לא נתמוך ברב שפירא כי הוא לא מתאים לאופי של העיר", אומר חבר מועצת העיר אלעד מלכא בשם תנועת התעוררות. “אנחנו לא מאמינים שיקרה משהו עם הרב אריה שטרן אך ישנם גישושים לגבי מועמדים נוספים שיוכלו להתמודד אם אכן הרב שטרן לא יוכל להתמודד לתפקיד".

"אנחנו תומכים במועמד בו אנו תומכים כבר שנים - במועמד של הציונות הדתית הרב אריה שטרן", אומר נתנאל דיין בשם תנועת ירושלמים. “העובדה שהרב שפירא מתכונן להתמודד רגע לפני סגירת הקלפיות היא חסרת אחריות. אם הוא רוצה להתמודד שיקבל את הסכמת הרבנים כפי שקיבל הרב אריה שטרן".

בתוך כך, ל'כיפה' נודע כי במהלך היום נשקל להעמיד את הרב אליעזר איגרא כמועמד מדף אם הרב שטרן לא יוכל להתמודד אך בשעות האחרונות נטען כי ייתכן שהרב יוסף כרמל הוא שיהיה נציג הציונות הדתית הנוסף. כזכור, הרב כרמל התמודד מול הרב שטרן במועמדות הפנימית בקרב רבני הציונות הדתית לפני מספר שנים, אך הרב שטרן ניצח בקול אחד. בשיחה עם 'כיפה' הערב (ג') אומר הרב כרמל כי לא יתמודד לתפקיד. “יש מועמד מוסכם על הציונות הדתית והוא הרב שטרן. ברוך השם שהוא קיבל קול אחד יותר ממני ואני פתור מהתפקיד. מדובר בעול. זה תפקיד קשה מאוד. בעל כבוד רב אבל לא תפקיד קל בכלל. זה דבר אחד לקחת את העול אבל להתנדב?”.

למרות דברים אלו יש אפשרות מסוימת כי לבסוף יסכים הרב כרמל לקחת עליו את התפקיד אם הרב שטרן לא יוכל להתמודד. גורמים בציונות הדתית טוענים כי הרב כרמל הוא מועדף מדף מוסכם על ניר ברקת והבית היהודי, זאת לעומת הרב שפירא שלא זוכה לתמיכה מצד גופים אלו.

בעוד שעות ספורות, בשעה 24:00, יסגרו הקלפיות והמירוץ לרבנות הראשית בירושלים יצא באופן רשמי לדרך. ישנם שמות של רבנים בכירים שעדיין מונחים על השולחן אך לא ברור מה יקרה לבסוף והאם יתמודדו. בין היתר יש סיכוי מסוים כי הרב שמואל אליהו עוד יחליט לרוץ לתפקיד רב העיר הספרדי, ובנוסף גם אפשרי כי הרב משה חיים לאו יתמודד אף הוא לתפקיד המקביל - רב העיר האשכנזי של ירושלים.