הידוק הסנקציות על סרבני הגט

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק הקובעת כי במידה וחלה חובת נתינת גט, יתחייב הבעל למסור אותו בתוך 30 יום מפסק הדין

חדשות כיפה אורי פולק 25/05/11 00:00 כא באייר התשעא

הידוק הסנקציות על סרבני הגט
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

בשורה משמעותית למסורבות הגט: מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעתו של ח"כ עתניאל שנלר, לפיה במידה ונקבע כי חלה חובת נתינת גט, יהיה על בית הדין הרבני לקבוע לוח זמנים לדיון בצווי הגבלה ("סנקציות") כנגד הבעל בתוך 30 יום ממתן פסק הדין ועד ל45 יום ממועד זה.

משמעות ההצעה היא שמרגע חיוב הגט ייתקיים דיון נוסף להטלת סנקציות הסרבן ללא בקשה מיוחדת של הצדדים. המטרה לעשות שימוש בסנקציות שהינן כלי יעיל בדרך אל הגט, פתרון אפשרי למאות נשים שכיום אינן זוכות לסיוע באשר למצבן המשפחתי.

ח"כ שנלר הביע שביעות רצון מאישור הצעת החוק, שגובשה בשיתופן של ארגוני הנשים מסורבות הגט ואמר כי "על המחוקק ועל בתי הדין הרבניים לעשות יד אחת כנגד סרבני הגט, ובכך למזער את מספרן ולמנוע את סבלן של מסורבות הגט בארץ".

עו"ד בתיה כהנא-דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום" המייצג את מסורבות הגט, מסרה לכיפה כי היא "מברכת על פריצת הדרך בהליכי החקיקה, לקראת יישום חוק הסנקציות על סרבני גט בבתי דין רבניים, להן היינו שותפות". לדבריה, "הצעה זו עשויה לקדם את השיוויון והצדק בהליכי הגרושין בישראל ולמנוע מאלפי נשים בישראל את העינוי המתמשך הכרוך בסרבנות גט". לדבריה, "אנו נפעל במהלך שלבי החקיקה, לקבלת גרסתנו המלאה לפיה הסנקציות אשר יוטלו על סרבני גט, יוטלו באופן מידי לאחר פסק הדין לחיוב גט , אף ללא כל צורך בדיון נוסף של בית הדין".

בתוך כך, מסורבות הגט נערכות להפגנה ביום שישי הקרוב, עת תתכנס הוועדה למינוי דיינים כדי לקבוע את דבר מינויים של שישה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. אל הנשים יצטרפו ארגונים חברתיים נוספים מכל קצוות הקשת הפוליטית. המפגינים והמפגינות מתכננים להגיע אל ההפגנה כשהם לבושים בבגדי חתנים וכלות וקשורים זה לזה, כדי להביע בכך את עובדת היותם כפותים אחד לשני, מבלי יכולת להשתחרר ובשל עמדותיהם של הדיינים המכהנים היום בבית הדין.

"שר המשפטים נכנע ללחצים של גורמים קיצוניים ומשלם במינוי דיינים קיצוניים כאתנן פוליטי על חשבון הנשים", טוענים בארגוני הנשים, "מינויים של דיינים קיצוניים מייצרים עוד ועוד נשים מסורבות גט והופכים את הנישואים כדת משה וישראל להיות יותר יותר מסוכנים עבור נשים".