החמ"ד פותח שנה: מבחנים מסכמים בתנ"ך בסוף היסודי ולימוד שנתי אודות השמיטה

לימודי שמיטה ברוח הרב ישראלי זצ"ל, מבחנים מסכמים בתנ"ך בסוף היסודי וחיזוק ביטוי המסורת. אברהם ליפשיץ ל'כיפה': "יש גידול בכמות התלמידים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 31/08/14 11:20 ה באלול התשעד

החמ"ד פותח שנה: מבחנים מסכמים בתנ"ך בסוף היסודי ולימוד שנתי אודות השמיטה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מאות אלפי תלמידים ותלמידות צפויים להיכנס מחר (א') בבוקר לבתי הספר ולכיתות הלימוד לראשונה זה חודשיים וההכנות לקראת בואם נמצאות בעיצומן. שנת הלימודים תשע"ה שתתחיל מחר, הראשון בספטמבר, יצויין בצל מבצע צוק איתן אשר נגמר רק לפני שבועיים, ובמקביל, בלימודים לקראת שנת השמיטה שתתחיל בעוד פחות מחודש, בראש השנה.

"ליווינו את התלמידים במהלך מבצע צוק איתן בעזרת 'מוקד חמ"ד' ואת שנת הלימודים הקרובה נפתח, חברי ההנהלה, בעוטף עזה. מדובר בביטוי תודה ושותפות למה שעשו המורים והתלמידים במהלך כל הקיץ וההתמודדות האמיצה שלהם עם המצב הביטחוני הלא פשוט", מספר בראיון קצר ל'כיפה' מנכ"ל החמ"ד, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ,

כנהוג, סמליות שנת הלימודים הינה בעליה של התלמידים הצעירים ביותר, תלמידי כיתות א', לשנת הלימודים הראשונה שלהם בבתי הספר. בשנת הלימודים האחרונה, תשע"ד, למדו בכיתות א' בחינוך הממלכתי דתי 20,980, עליה של קרוב ל-500 תלמידים לעומת שנת הלימודים תשע"ג שהסתכמה ב-20,582 תלמדים בכיתות א'. ליפשיץ מסרב לנקוב במספר המדויק של תלמידי כיתות א' שיתחילו השנה את שנת לימודיהם הראשונה, אך מבהיר כי ישנה עליה בכמות התלמידים. “ישנן שתי סיבות לעלייה בכמות התלמידים. גם מכיוון שהאוכלוסייה כולה גדלה, וגם משום שהחמ"ד מביא לידי ביטוי את המסורת, את השורשים ואת התורה. הציבור מתחבר לשורשים שלו ואנחנו מצידנו גדלים בגלל אמון הציבור בנו".

(צילום: Shutterstock)

לימודי שמיטה ברוח הרב ישראלי זצ"ל

ומה הולכים ללמוד בשנה הקרובה? תחילת שנת הלימודים הקרובה תוקדש בין היתר להתמודדות עם תופעות גזענות והסתה שבאו לידי ביטוי במהלך השבועות האחרונים. "במהלך מבצע 'צוק איתן' נחשפנו לביטויי גזענות והסתה שהדעת אינה סובלת", אמר שר החינוך הרב שי פירון, "נקדיש את שבוע הלימודים הראשון, ובהמשך את כל שנת הלימודים, לטפל בנגע הגזענות ולדבר עם התלמידים על היבטים של סובלנות, קבלת האחר ומיגור הגזענות בחברה".

בחינוך הדתי לאומי יעסקו בנוסף ללימודים אודות הגזענות וההסתה גם בנושאים דתיים, כשעל הפרק נמצאת שנת השמיטה שמתחילה בעוד פחות מחודש, בראש השנה. כזכור, לפני מספר חודשים התפרסם ב'כיפה' כי דמות המופת השנתית שתלווה את החמ"ד בשנה הקרובה תהיה דמותו של הרב שאול ישראלי, ראש ישיבת מרכז הרב ורב כפר הרוא"ה, אשר עסק רבות בנושא השמיטה בחייו.

"הדמות השנתית של החמ"ד מלווה את התלמידים מגן הילדים ועד בתי הספר העל יסודיים. במשך שנה שלמה התלמידים לומדים את תפיסותיו של הרב, משנתו החינוכית ואת דרכו. גם הבית מתעצם בעקבות 'דמות המופת' מכיוון שיש דמות שנמצאת כל הזמן על השולחן בבית. הרב ישראלי נבחר כדמות המופת לשנה הקרובה בשל פעילותו בנושא השמיטה והמצוות התלויות בארץ", מסביר ליפשיץ.

בכיתה ו': מבחנים מסכמים בתורה ובתושב"ע

חוזר מנכ"ל משרד החינוך שפורסם בימים האחרונים חושף שינוי בלוח המבחנים בכיתות בית הספר היסודי. כך, בכיתות א' לא יתקיימו מבחנים פניימיים אלא רק מבדקי קריאה וכתיבה, בכיתות ב' תתקיים משימת הערכה אחת ומיצ"ב פנימי בשפת האם, זאת בנוסף לשני מבחנים במתמטיקה, בכיתות ג' ניתן יהיה לקיים מבחנים בכל התחומים בתנאי שלא יהיה יותר ממבחן אחד בתוך שלושה שבועות ובכיתות ד' ניתן יהיה לקיים מבחנים בכל התחומים בתנאי שבתוך שבועיים לא יהיה יותר ממבחן אחד. בכיתות ה' יתקיימו מבחן מיצ"ב פנימי בשפת אם, ובאנגלית או מתמטיקה לפי בחירת המורה. בנוסף יהיה אפשר לקיים מבחנים בכל התחומים בתנאי שבתוך שבוע לא יהיה יותר ממבחן אחד.

השינוי הגדול מבחינת תלמידי החמ"ד מגיע בכיתה ו', כשבשכבת גיל זו יתקיים בין היתר מבחן מסכם פנימי אחד בתנ"ך ומבחן מסכם פנימי אחד בתושב"ע, זאת בנוסף למבחנים פנימיים בשאר התחומים. עם זאת, בכל כיתות א-ו לא יתקיימו מבחנים חיצוניים.

(צילום: Shutterstock)

ליפשיץ מסכם את ההכנות לשנת הלימודים תשע"ה שתיפתח מחר (ב') ומציין בסיפוק: "אנחנו מתחילים בעזרת השם בלי תקלות משמעותיות. יש מנהלים בכל בתי הספר, ההיערכות כמעט והושלמה ואנחנו ממשיכים את המגמה הלימודים בה פעלנו בשנה שעברה. אנחנו פועלים להעמקת חזון החמ"ד במציאות מבחינת התקדמות לימודית, הרחבת התורה וכו'. המטרה היא להעמיד תלמידים הרבה, ונתפלל שתהיה שנה טובה ומועילה".