החוק נגד הפליית ישובים עבר בוועדת השרים

הצעת חוק חדשה של חברת הכנסת שולי מועלם עברה את אישור וועדת השרים, ותבקש לפצות לקוח שלא קיבל משלוח לפריפריה וליו"ש ב50,000 שקלים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 17/01/16 16:58 ז בשבט התשעו

החוק נגד הפליית ישובים עבר בוועדת השרים
דוברות הכנסת, צילום: דוברות הכנסת

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של חברת הכנסת שולי מועלם, המבקשת לשים קץ לתופעה בה חברות מסרבות לשלוח מוצרים ליהודה ושומרון. החוק קודם בכנסת ה-18 על ידי אורי אורבך ז"ל , בכנסת אולם נתקע. כעת הוא יעלה להצבעה מחדש.

כזכור, עד היום עסקים רבים בוחרים ל'התעצל' ולהפלות תושבים שגרים באזורים מרוחקים בארץ, ולציין כי שרות המשלוחים שלהם מוגבל למרכז הארץ בלבד. פעמים רבות מבקשים תושבי יהודה ושומרון לרכוש מוצרי חשמל או ריהוט ורק בסיום מעמד הקניה מתברר להם כי לא יוכלו לקבל את המשלוח עד ביתם שנמצא מעבר לתחומי הקו הירוק.

לעיתים אין מדובר ביישוב מרוחק ומבודד, אלא על יישובים הסמוכים לערים גדולות או הממוקמים בסמוך לכבישים ראשיים. כך למשל עבור משלוח לאלקנה שבשומרון, הסמוכה לראש העין או ליישובי עוטף עזה הסמוכים לשדרות או אשקלון, מבקשים עסקים רבים תשלום נוסף עבור המשלוח.

על פי הצעת החוק החדשה, ייאסר על ספקי שירות להפלות לרעה לקוחות בשל מקום מגוריהם. ההצעה מחייבת בתי עסק המונים מאה עובדים לפחות, המצהירים כי נותנים שירות לכל רחבי הארץ. למעשה החוק לא יחול על עסקים קטנים אלא על רשתות וחברות גדולות. בעל עסק שייפר את החוק, עשוי להסתכן בתביעה מצד הלקוח בסך 50,000 ש"ח גם ללא הוכחת נזק.

לדבריה של מועלם מדובר במציאות הזויה, בה מאות אלפי ישראלים אינם מקבלים שירות באופן שווה ככל אזרחי המדינה בשל מקום מגוריהם: "לא ייתכן שיגידו בחנות של רשת מוצרי חשמל במרכז הארץ או בירושלים, ללקוח שגר בשטחים שישבור את הראש עם ההובלה. לא סביר שמפעל רהיטים שמבצע משלוחים לאילת, יידרוש מחיר יקר יותר עבור משלוח ליישובי הערבה. תושבי יהודה ושומרון והפריפריה הם אזרחים בעלי זכויות. אסור להפלות אותם או לגבות מהם תעריף 'אזרחי סוג ב'."