הותרו לפרסום שמות ארבעת הרוגי הפיגוע בפריז

ארבעה יהודים נרצחו בפיגוע במרכול כשר בפריז. אחד המחבלים חוסל בפריצה של כוחות משטרה מיוחדים למקום

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 10/01/15 18:00 יט בטבת התשעה

הותרו לפרסום ארבעת היהודים שנרצחו בפיגוע במרכול הכשר 'היפר כשר' במזרח פריז ביום שישי. ההרוגים: יואב חטאב בן 21, פיליפ ברהאם בן 40, יוהן כהן בן 22 ופרנסואה מישל סעדה בן 60.

בשעה 14:00 ביום שישי פרץ המחבל אמדי קוליבאלי, בן 32, למרכול היהודי הכשר - 'היפר כשר' ברובע ה-12 בפריז. הוא ריצה בעבר עונשי מאסר בגין שוד מזוין ועברות סמים, וכן היה לו קשר עם אחד מהאחים קואשי שביצעו בשבוע שעבר את הטבח בעיתון שרלי אבדו. הוא, וכפי הנראה מחבל נוסף שהיה במקום, ירו במספר קונים, והשתלטו על המרכול, תוך שהם מחזיקים במקום בני ערובה.

המשטרה הצליחה להתחבר למצלמות במעגל סגור של המרכול וכך קיבלה תמונת מצב עדכנית על הנעשה בתוכו בשעות בהן הוחזקו בני הערובה. באזור השעה 18:00 החל מבצע של כוחות משטרה מיוחדים שפרצו למקום והצליחו לשחרר את בני הערובה, תוך שהם מחסלים את קוליבאלי. על פי הדיווחים השונים חוטף נוסף שהיה במקום הצליח להימלט. כפי הנראה אחד נרצחים יוהן כהן, נאבק באחד המחבלים ונורה.

בשעות האחרונות נבחנת אפשרות להבאת ארבעת הנרצחים למנוחות בישראל בהלוויה ממלכתית. בצרפת מתכננים עצרת המונית מחר בצהריים סמוך למרכול בו הם נרצחו. במקביל מתוכננת עצרת נוספת אליה יגיעו מנהיגים מרחבי העולם. ראש הממשלה בנימין נתניהו שקל להגיע מחר לאחת העצרות, אך הדבר לא התאפשר משיקולי אבטחה.

ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת, קרי"ף מסר: "הקרי"ף ויהודי צרפת משתתפים בכאבם העצום של משפחות הקורבנות. אנו רוצים להוקיר את זכרם של קורבנות ההרג ב'היפר כשר'. האזרחים הצרפתיים האלה נרצחו בדם קר וללא רחמים, רק מכיוון שהיו יהודים. חייהם, כמו חייהם של העיתונאים ב'שרלי הבדו', נקטעו על ידי ג'יהאדיסטים, המוזנים בשנאה ובאנטישמיות".

על רקע הפיגוע, הורה מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, לכל ארגוני הבת, 700 הרבנים וגבאי בתי הכנסת ומנהלי מוסדות הלימוד לתגבר מאוד את האבטחה במוסדות עוד לפני כניסת השבת שלפנינו ולדרוש מכל רשות ביטחון ורשות מקומית שם הם פועלים להציב מייד שומרים חמושים למניעת התקפות טרוריסטיות ואנטישמיות.

"אנחנו משתתפים כמובן בצערה של הציבוריות הצרפתית ומביעים תנחומים למשפחות הקורבנות באשר הם" אמר הרב מרגולין וציין כי "יהודי אירופה התריעו מזה זמן ובאופן פומבי בפני כל ממשלות האיחוד האירופי, כי סלחנות והבנה למניעים כלשהם של טרור כלפי מיעוט זה או אחר - סופן שיגבירו את הטרור ויעצימו את פגיעתו הקטלנית במרקם החיים האירופאי. לאיש כבר אין ספק כי אנו בעיצומו של גל טרור - וזאת עוד לפני שצעירים אירופאים רבים שהתגייסו לכוחות האיסלם הרדיקלי, ישובו לאירופה שטופי מח, מאומנים ומצויידים היטב בטכניקות לוחמה.

הרב הראשי דוד לאו שוחח לפני שבת עם כמה מרבני צרפת וביקש לחזקם בשעות קשות אלו ולאור מתקפות הטרור האחרונות שהיו על צרפת. הרב לאו אמר כי העם היהודי כולו עם אחד וכאשר חלק מהעם חש בסכנה, העם כולו בכל רחבי תבל חש הזדהות וערבות הדדית. הרב ביקש להעביר את תחושות הערבות הקיימת בציבור בישראל לאור ההסלמה בצרפת ואמר, "אל ייפול רוחכם. מתפללים אנו לשלומכם ולבטחונכם, כל ישראל ערבים זה לזה מירושלים מצרפת ומהעולם כולו".

יו"ר הבית היהודי ושר התפוצות נפתלי בנט שוחח ביום שישי עם ראשי הקהילה בצרפת. ראשי הקהילה עדכנו את השר על אירוע הטרור במכולת הכשרה בפריז. השר בנט אמר למנהיגים שמדינת ישראל כולה עומדת לצד הקהילה היהודית בצרפת ומוכנה לסייע בכל דרך אפשרית.