הושק חוג הרבנים החדש - "בית הלל"

עשרות רבנים ואישי ציבור השתתפו בכנס ההשקה לחוג הרבנים החדש בציונות הדתית. השר הרשקוביץ: "לא רק את רותי פוגל טשטשו, הקיצונים מטשטשים את פניה של הציונות הדתית כולה"

חדשות כיפה אורי פולק 02/02/12 19:24 ט בשבט התשעב

הושק חוג הרבנים החדש - "בית הלל"
יותם פרום, צילום: יותם פרום

עשרות אישי ציבור ורבנים מהציבור הדתי לאומי השתתפו הערב (ה') בהשקת חוג הרבנים החדש "בית הלל". בין היתר השתתפו בכנס השר דניאל הרשקוביץ, הרב חיים נבון, הרב אמנון בזק, הרב יואל בן נון, הרב צחי הרשקוביץ, הרב מאיר נהוראי, הרב רונן נויבירט, הרב אהרון כץ, הרב אלי בלום, הרב צבי קורן ומשתתפים נוספים.

השר הרשקוביץ, אשר נשא דברים בכנס, ברך על הקמת חוג הרבנים החדש וטען כי "זה זמן רב שאחנו מרגישים שמשהו מוחמץ. הדעות הקיצוניות זוכות להדים, אולם קולו של רוב מניינה ובניינה של הציונות הדתית, הקול שמאהיב את היהדות, של תורה עם דרך ארץ, של קירוב לבבות - לא נשמע עד היום ברמה, והגיע הזמן לקול צלול".


"האם מי שמחמיר יותר דתי יותר?", תהה השר הרשקוביץ, שאמר כי הוא "לא מכיר עקרון שלפיו ההחמרה עדיפה, אלא במקום שניתן להתיר - כוח ההיתר עדיף. לא את פניה של רותי פוגל הי"ד מטשטשים אלא את פניה של הציונות הדתית כולה". לדבריו, "יש מקרבנו שמרימים את ידם נגד צבא הגנה לישראל ומחתימים על עצומות נגד גיוס בגלל שירת נשים? זה אנטי יהודי ואנטי ציוני. יש בצבא רב צבאי ראשי, "מרא דאתרא", וכל אחד מתיר לעצמו לפרוץ גדר? זוהי פריצת גדר הלכתית. ככה לא בונים עם, ככה לא בונים מדינה, ככה הורסים".

הרב חיים נבון, הנמנה על מייסדי "בית הלל", הסביר הערב כי קודם ליסוד חוג הרבנים הוא היה "רק בגדר חלום של יחידים, שסחו אותו איש לרעהו ברגע של גילוי לב, ונפעמו לגלות שחלומם אחד הוא. והיחידים הפכו לעדרים".

הוא ציין כי "לדאבוננו, בתקופה האחרונה התורה מוצגת במרחב הציבורי שלנו כמי שנמשלה לא למים, אלא לאפר: תורה צחיחה וניחרת. אנחנו רוצים להציב את קולה הברור של תורה שנמשלה למים. תורה שאנשים צמאים לה ומשתוקקים אליה, ולא מעקמים את האף בכל פעם שהיא מופיעה במרחב הציבורי".

"אנחנו מכבדים ומעריכים את אלו שחולקים עלינו, אבל רוצים להשמיע גם את קולנו", טען הרב נבון, "אנחנו מאמינים שהמסר המקורי של תורת ישראל מנחה אותנו לתמוך בדמוקרטיה, בהעצמת נשים, בכבוד לכל אדם. התורה היא שמנחה אותנו לראות את עצמנו חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ומן החברה הישראלית. אנחנו מאמינים שמי ששולל בנחרצות את כל אלה, הוא זה שמסתכן בסילוף תורתנו הקדושה. אנחנו מאמינים שהמסר המקורי של תורת ישראל הוא שהוביל אותנו להיות ארגון הרבנים האורתודוקסי הראשון בעולם שפותח את שורותיו בפני נשים".

הרב נבון טען כי חברי "בית הלל" לא התכנסו "כדי להיות נחמדים" או "כדי למצוא חן", אלא דווקא מתוך כוונה "להציג תביעה בפני החברה הישראלית. אבל אם רוצים שהתביעה הזו תישמע, היא צריכה להיות מנוסחת בשפתה של החברה הישראלית. היא צריכה להיות מנוסחת לא בגוף שלישי, אלא בגוף ראשון רבים".

כפי שדווח בכיפה, "בית הלל - הנהגה תורנית קשובה", המזוהה עם קו ממלכתי, ציוני-דתי ופתוח כלפי העולם, הינו למעשה חוג הרבנים האורתודוקסי הראשון בעולם המקבל לשורותיו גם תלמידות חכמים.

"בית הלל" יצא לדרך לפני כחודש, ונכון להיום חברים בו למעלה ממאה רבנים וכ-20 תלמידות חכמים. הרקע להקמתו, בין היתר, הינו השיח הציבורי סביב סוגיית הדרת נשים בציבוריות הישראלית, אשר עוררה מחדש את שאלת היחס בין הציבור הדתי לבין צה"ל ומוסדות המדינה, כמו גם ענייני צניעות ופתיחות כלפי החברה הישראלית.