הושלמה מהפכת הנישואים של צהר: "חוק צהר" עבר בקריאה שנייה ושלישית

הושלמה חקיקת החוק לפתיחת אזורי רישום לנישואים. "צהר": "מדובר במהפכה ברישום לנישואים במדינת ישראל". בנט: "המהפכה בשירותי הדת יוצאת לדרך"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 28/10/13 19:46 כד בחשון התשעד

הושלמה מהפכת הנישואים של צהר: "חוק צהר" עבר בקריאה שנייה ושלישית
shutterstock, צילום: shutterstock

לאחר מאבק פוליטי ארוך והתנגדות של הסיעות החרדיות, אישרה הכנסת הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית את חוק פתיחת אזורי רישום לנישואין וגירושין ברוב של 57 מול 14 מתנגדים ונמנע אחד. על החוק, שהוגש בזמן הכנסת הקודמת וזכתה לכינוי "חוק צוהר" חתום ח"כ איתן כבל, שנשאר היוזם היחיד, לאחר שיתר החתומים עליה התמנו לתפקידים בממשלה או שלא נבחרו לכנסת הנוכחית.

על פי החוק, שיזם וקידם ארגון רבני צהר, יפתחו אזורי הרישום לנישואים כך שכל זוג יוכל להירשם לנישואים בכל מועצה דתית ברחבי הארץ ובלא תלות באזור המגורים של בני הזוג. זאת בניגוד לעשרות השנים האחרונות בהן זוגות שביקשו להינשא נדרשו לפתוח את התיק ולבצע את הליך הרישום במועצה הדתית שבמקום מגוריהם.

"החוק יאפשר לזוגות לבחור היכן להירשם לנישואים ויגרום לרשמי הנישואים לתת שירות טוב יותר לזוגות", מסבירים בארגון רבני צהר ומציינים כי מדובר ב"לא פחות ממהפכה בהליך הרישום לנישואים במדינת ישראל". "יישום החוק ישים קץ לסבלם של גרים רבים שגוירו על ידי הרבנות הראשית ולא הוכרו כיהודים על ידי חלק מרבני הערים", הוסיפו.

"רשמי נישואים שיעניקו שירות שאינו הולם לזוגות המתחתנים יישארו ללא עבודה", הסבירו בארגון. הרב דוד סתיו, יו"ר צהר, הדגיש כי "התחרות בין רשמי הנישואים יביא לייעול המערכות ול'מלחמה' על הזוגות הצעירים. זו תחרות בריאה שתשנה את היחס למתחתנים במדינת ישראל ותגרום לפחות ישראליים להתחתן בחו"ל".

חוק צהר, שקודם בכנסת על ידי חברי הכנסת פאינה קירשנבאום, דוד רותם (ישראל ביתנו) ואיתן כבל (העבודה), עורר מאז החל הליך החקיקה התנגדות עזה בקרב גורמים שהעדיפו לשמר את המצב הקיים ואת הבלעדיות של רשמי הנישואים על המתחתנים תושבי עירם. "במשך השנים נוצר מצב שחלק מרבני הערים מקשים על הזוגות בהליך הרישום, ולעיתים אף בניגוד לחוק", הוסיפו בארגון, "החוק החדש יאפשר לזוגות שנתקלים בהתנהלות לא תקינה של רשמי הנישואים לפתוח תיק בעיר אחרת". בצהר ציינו כי הצורך בחקיקת החוק הגיע מהשטח. "לא בכדי יותר מ-80 אלף ישראלים בחרו להתחתן דרך צהר ולא לעבור אצל רשמי הנישואים במקום מגוריהם".

בנט: התחרות רק ועיל

השר נפתלי בנט ציין הערב כי ”המהפכה בשירותי הדת יוצאת לדרך“. לדבריו, החוק החדש ”יסייע בעד כל זוג מ- 35,000 הזוגות שנישאים במדינת ישראל מדי שנה, ובמסגרת המהפכה יוכל כל זוג לבחור את המקום שבו יוכל להירשם לנישואין“. לדבריו, ”כמו בתחרות בכל תחום אחר - יתבטל קהל הלקוחות ה"שבוי" שהיה קיים עד היום ברישום לנישואין, כאשר היתה חובה להירשם אך ורק בעיר המגורים של החתן או הכלה“.

בנט טען כי ”התחרות תביא לשיפור בשרות: לשכת רישום נישואין שלא תתייעל ותספק לאזרח את השירות המיטבי ביותר ומאיר פנים, לא תישאר ב"שוק" לשכות הרבנות“. הוא ציין כי ”זה גם יקל על הנרשמים מבחינה לוגיסטית: סטודנט שגר בחיפה ולומד בבאר שבע, היה עד היום צריך לנסוע עד באר שבע כדי להירשם לנישואין ולא היה יכול להירשם בחיפה“.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן